Dodehoekongevallen: niet te vermijden?

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 17
  • Datum:02-10-2007

Artikel inventariseert wat er de afgelopen jaren is gedaan om dodehoekongevallen te voorkomen en welke initiatieven er&op dit moment lopen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De statistieken van dodehoekongevallen laten een grillig verloop zien. In 2001 vielen 19 dodelijke slachtoffers onder fietsers, in 2002 en 2003 respectievelijk 6 en 7. De jaren daarop liep het aantal weer op tot 19 vorig jaar. De dip in de statistieken van 2002/2003 zou het gevolg zijn van de invoering van de dodehoekspiegel voor vrachtwagens.
    Maar de toename van het aantal slachtoffers in de jaren daarop werpt nieuwe vragen op. De conclusie dat de dodehoekspiegel niet zou hebben geholpen lijkt wat kort door de bocht. Maar het ontbreken van een verklaring voor de toename van het aantal slachtoffers betekent dat er nog steeds geen pasklare antwoorden liggen. Dus wordt naar andere oplossingen gezocht. Het artikel geeft een overzicht van de stand van zaken. Aan de orde komen onder meer: blackspotspiegels, de OFOS, het LISA-systeem, voorlichtingscampagnes en de vraag of in- of uitbuigen van fietspaden een optie is.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Dodehoekongevallen- niet te vermijden

Scroll naar boven