Fietsberaadnotitie: Aanbevelingen fietsstraten binnen de kom

  • Soort:Notities
  • Auteur:Otto van Boggelen en Robert Hulshof (CROW-Fietsberaad)
  • Uitgever:CROW-Fietsberaad
  • Datum:04-03-2019
In elk ontwerp moeten keuzes gemaakt worden. Deze notitie biedt achtergrondinformatie voor een goede onderbouwing van de keuzes in het ontwerp van fietsstraten.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Voor ontwerpers die meteen aan de slag wil: klik door naar hoofdstuk 4 en pas de tien ontwerpelementen voor fietsstraten zo goed mogelijk toe. Het belangrijkste is dat de rijbaanbreedte aansluit bij de auto- en fietsintensiteiten (zie paragaaf 4.1). Daarnaast zijn “rood asfalt” en het Fietsstraatbord L51 essentiële vormgevingselementen. Alleen als het ontwerp hieraan voldoet, verdient de straat het predicaat “Fietsstraat”.



    *Vraag betreffende tabel 2 op bladzijde 2:
    Het lijkt er op dat bij het stijgen van de fietsintensiteiten de rijbaanbreedte smaller kan worden. Kunt u dat misschien uitleggen?

    Antwoord
    Het klopt dat bij het stijgen van de fietsintensiteiten de rijbaanbreedte smaller kan worden. Kort gezegd komt het hier op neer: bij hogere fietsintensiteiten accepteren fietsers meer hinderlijke ontmoeten met auto’s, dus kan volstaan worden met een iets smallere rijbaan.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsberaadnotitie: Aanbevelingen fietsstraten binnen de kom

Scroll naar boven