Dossier Fietsstad

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Maarten Reith
  • Uitgever:Fietsverkeer 33
  • Datum:29-10-2013

Uit de 19 inzendingen voor de Fietsstadverkiezing zijn vijf genomineerden geselecteerd: Almere, Eindhoven, Enschede, Velsen en Zwolle. Zij maken in deze vijfde editie kans op de titel Fietsstad 2014. De uitreiking is op 8 mei 2014. Dit dossier over de Fietsstadverkiezing laat zien wat deze vijf steden hebben gedaan om de nominatie binnen te slepen. En met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar: welk beleid verhoogt de kansen op de titel in 2016?


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Inhoud dossier

    Almere
    Almere is een nieuwe stad waarbij direct bij de aanleg een scheiding is gemaakt tussen verkeersstromen. Het vrijliggende fietsnetwerk van het eerste uur is doorgetrokken in de later aangelegde wijken, waardoor ook bij de stedelijke uitbreiding de fiets niet aan belang heeft ingeboet. De stad is niet bang te innoveren, getuige bijvoorbeeld de interactieve strooiroutekaart.

    Eindhoven

    De gemeente Eindhoven heeft zich hard ingespannen om van deze oorspronkelijk voor de auto ontworpen stad een fietsvriendelijke stad te maken. Je vindt er naast opvallende initiatieven als Slowlane en de Hovenring ook heel praktische ingrepen zoals asfalteren van fietswegen met aandacht voor details. Ofwel: innovatief, praktisch en met ambitie. Dat laatste blijkt onder andere uit de grote gratis fietsenstalling onder het 18 Septemberplein.

    Enschede
    Enschede was fietsstad en wordt weer een fietsstad. Kenmerkend is de ambitie om het hele fietsnetwerk te ontvlechten. Nu loopt deze parallel aan de autoroutes. Ontvlechten betekent het wegnemen van vele hindernissen en creëren van comfortabele fietsroutes. Het is in Nederland de eerste stad die deze ambitie zo nadrukkelijk etaleert. Daarnaast springen zaken in het oog als gratis bewaakte fietsenstallingen in de binnenstad en de Fietssnelweg F35.

    Velsen
    De kleinste van de genomineerde steden heeft eigen specifieke problemen vanwege de ligging. Een kanaal doorsnijdt de stad. Ze hebben een vooruitstrevend paaltjesbeleid en pakken ontbrekende schakels aan (tunnels, oversteekplaatsen, doorsteekjes). Velsen heeft heel duidelijk oog voor hindernissen. Zo is een fietsbrug aangelegd op een niet-doorgaande route. De stad laat al jaren op straat zien hoe het eigenlijk hoort. Binnen diverse gemeentelijke afdelingen heeft de fiets een prominente plaats. Dus niet alleen bij mobiliteitsbeleid, ook bijvoorbeeld bij gezondheidsbeleid.

    Zwolle
    Zwolle staat in de fietswereld al lang bekend om het goede fietsklimaat. De stad heeft een apart fietsplan, er zijn extra brede fietspaden aangelegd en je vindt er een fijnmazig fietsroutenetwerk. Innovatie wordt niet geschuwd, wat blijkt uit de eigen fietsparkeerklem, een fietsrotonde en wegmarkering. Ook is er ruime aandacht voor het beter afstellen van verkeerslichten voor een betere verkeersdoorstroming, met gunstige effecten voor de fietser.

    Hoe word je Fietsstad?
    Een ambitieus, integraal en op maat gemaakt fietsbeleid is de basis om te worden uitverkoren tot Fietsstad. En dat is een kwestie van lokale politiek, van partijvisies tot collegeprogramma's en -akkoorden. Ruim 20 wethouders, raadsleden en (fiets)beleidsmedewerkers deden mee aan een enquête over het huidige fietsbeleid en de rol hiervan bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014. Dat leverde een selectie aan ambities en argumenten op je daarvoor als inzet kunt gebruiken. De aanpake kort samengevat:
    STAP 1. Bekijk welke plannen ten aanzien van het fietsbeleid vier jaar geleden in het collegeprogramma zijn geformuleerd.
    STAP 2. Wat is er van fietsplannen concreet gerealiseerd?
    STAP 3. Formuleer de belangrijkste speerpunten voor het fietsbeleid waarop u inzet bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 en voer campagne.

Relevantie

Scroll naar boven