Op twee landelijke wegen van 6 meter breed en met een maximumsnelheid van 70 km/uur deed men voor- en na onderzoek naar het effect van de Zweedse variant van fietsstroken. In de oude situatie was alleen sprake van kantmarkering, in de nieuwe situatie waren fietsstroken gemarkeerd met een breedte van 1,25 m. Met onder andere video, radar en enquêtes werd nagegaan wat het effect was op de automobilisten de fietsers.
Automobilisten gingen na aanleg van de fietsstroken meer centraal op de weg rijden. En bij inhalen houden ze 60 cm meer afstand tot de fietser. De fietser zelf houdt meer afstand tot de wegkant (86 cm i.p.v. 45 cm).
De gemiddelde snelheid daalde alleen bij het zware verkeer. Op één locatie - waar een alternatieve route aanwezig was - constateerde men ook een lichte afname van de verkeersintensiteit. Eveneens op één locatie nam het fietsverkeer een beetje toe.
De weggebruikers oordelen verdeeld over de maatregel, maar er zijn meer personen die een weg met fietsstroken veiliger vinden. Het aantal ongevallen lijkt te zijn teruggelopen, maar de ongevallencijfers laten zich nog niet statistisch betrouwbaar vergelijken.