Platform Veilig fietsen

Schoolzones: toepassing en inrichting

  • Soort:Aanbevelingen & Richtlijnen
  • Auteur:Guido Dolné, Bynette Dijkstra-Stam en Saliou Diallo, DTV
  • Uitgever:CROW
  • Datum:05-12-2024
Een manier om de omgeving van een school veiliger in te richten en daarmee de attentie van het verkeer te verhogen is het toepassen van een schoolzone. Deze notitie biedt een afwegingskader om te bepalen of een schoolzone in een bepaalde situatie wenselijk is. Daarnaast vind je in deze notitie inrichtingskenmerken voor het toepassen van een schoolzone.
  • Voor de fysieke inrichting van een schoolzone bestaan op dit moment verschillende inrichtingskenmerken en in de praktijk komen soms verschillen in de inrichting voor. Uniforme inrichtingskenmerken leiden echter tot herkenbare situaties voor weggebruikers, wat de verkeersveiligheid vergroot.

    In de CROW-richtlijn voor de bebakening en markering van wegen is de standaardmarkering te vinden hoe je een schoolzone op straat weergeeft. Daarnaast bestaat er een leidraad over hoe je een schoolzone verder inricht. Echter, een eenduidige manier van hoe gemeenten schoolzones kunnen toepassen en inrichten, ontbreekt.

    Het toepassen van een schoolzone is een instrument dat past in het grotere geheel van een verkeersveilige schoolomgeving. Het doel van een schoolzone is het attenderen van (wijk)vreemd verkeer op de aanwezigheid van een school én het creëren van een herkenbare en uniforme inrichting van de directe omgeving van basisscholen.

    Een schoolzone bevat niet alleen borden en markering, maar ook kleine of grotere verkeersmaatregelen die bijdragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid rond de school.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Schoolzones: toepassing en inrichting

Scroll naar boven