Een onderzoek van VeiligheidNL leert dat inhalen bij zes procent van alle fietsongevallen waarvan het letsel behandeld werd op de SEH-afdeling er sprake was van een ongeval waarbij werd ingehaald. De inhaalongevallen vormen dus relatief klein deel van het totaal fietsongevallen, aldus het rapport 'Inhaaltechnieken fietsers' , maar dat betekent niet dat men het probleem kan negeren.
Voor het onderzoek werd aan ruim 100 fietsers die bij een inhaalongeval waren betrokken gevraagd onder welke omstandigheden dat ongeval gebeurde. 40 procent gaf aan dat er tegen iets of iemand aan werd gereden. Verder gaf 33 procent aan dat men werd aangereden door een andere verkeersdeelnemer en 21 procent meldde evenwichtsverlies als oorzaak.
Bij inhalen of ingehaald worden gaat het meestal mis wanneer er niet voldoende ruimte wordt gegeven of genomen en wanneer er een plotselinge actie wordt gemaakt. Ook geven de slachtoffers aan dat het met name onveilig is om in te halen of ingehaald te worden door de drukte op de fietspaden.
Inhalen is zeker niet iets wat alleen speelt bij senioren, en ook niet iets wat specifiek bij de elektrische fiets hoort, aldus het rapport. Inhalen en ingehaald worden raakt iedere fietser, racefietsers wel nog iets vaker dan gewone fietsers.
Wat valt uit deze ervaringen te leren? Vaak wordt de breedte van het fietspad genoemd door de deelnemers aan het onderzoek als het gaat over oorzaken, dus verbreding zou het aantal inhaalongevallen kunnen terugdringen. Ook wordt wel extra belijning als hulpmiddel genoemd. Wat eveneens zou helpen is als inhalende fietsers zich beter kenbaar zouden maken door te bellen of door een andere geluid te maken. En middels campagnes en opleidingen, maar bijvoorbeeld ook in het kader van het Verkeersexamen, zou dat duidelijker gecommuniceerd kunnen worden.