De fietsenbranche heeft in 2020 maar liefst 1,1 miljoen nieuwe fietsen verkocht, waarvan 547.000 e-bikes. Dat is een stijging van 30% ten opzichte van 2019. Ook zijn er veel pedelecs verkocht. Toch zijn de fietspaden in de binnensteden opvallend rustig vergeleken met de jaren vóór Covid-19. Bij mooi weer zijn de fietspaden buiten de steden juist veel drukker. Natuurlijk, dat komt omdat veel mensen thuis werken en nog lang niet alle scholen en universiteiten weer volledig open zijn. Het lijkt alsof de problemen rond de drukste fietskruispunten opgelost zijn, maar het tegendeel is waar.
Hoe gaat dat zo direct, wanneer Covid-19 ons eindelijk verlaten heeft en alles weer open is? Gaat iedereen weer fulltime naar kantoor of blijven veel mensen thuis werken? Neemt men toch weer de auto? Blijven er veel lessen online gegeven worden?
Ideaal zou zijn als de mensen al die mooie nieuwe fietsen zouden blijven gebruiken en de auto zouden laten staan. Dat kan ook, met e-bikes en pedelecs kunnen mensen makkelijk grotere afstanden overbruggen en voor woon-werkverkeer vaker de fiets nemen. Maar na de snelle kilometers tussen hun woonplaats en de stad waar zij werken of studeren, komen ze allemaal in de binnensteden terecht.
Dat betekent dat fietspaden waar het voor Covid-19 al druk was, zoals het kruispunt bij het Centraal Station van Utrecht, het drukste fietskruispunt ter wereld, nog veel drukker worden. Alleen hoe druk wordt het? En wat gebeurt er wanneer al die snelle e-bikes en pedelecs bij binnenkomst in de binnenstad tussen de gewone fietsen, kinderfietsen en bakfietsen terecht komen? Daar kunnen flink gevaarlijke situaties ontstaan. Toch willen lokale overheden graag dat men ook na Covid-19 de fiets blijft nemen en de auto laat staan. De oplossing is: nú werken aan de fietspaden.
Het is belangrijk om juist nu het rustig is, plannen te maken en de te verwachten files op fietspaden op te lossen. Daarvoor heeft men betrouwbare data nodig. Over veel fietspaden ontbreken de gegevens over aantallen fietsers, met welke snelheden die fietsen rijden en op welke tijdstippen. Deze data genereert
Cycledata voor zijn opdrachtgevers met de Signum. Dit een radar/leaser technologie waarmee real-time data genereerd wordt met een nauwkeurigheid van > 95%, ook in de spitsuren en zonder enige toepassing van algoritmen.
Meer over Cycledata