Zo werd op het fietspad een ‘Bliksemsnelle Baan’ aangebracht, een idee van KWS Infra. Die bestond uit een fietsvriendelijke berm met grasbetontegels, een grijze baan waarop de single fietser kan rijden en een blauwgekleurde baan om in te halen. Uit de monitoring en evaluatie blijkt volgens de provincie dat de Bliksemsnelle Baan ervoor zorgde dat alleenrijdende fietsers inderdaad meer naar buiten gingen rijden. 69% van de niet elektrische fietsers reed op de zwarte buitenbaan. Voor het aanbrengen van de blauwe baan reed 50% op dit deel van het fietspad. De gemeten gebruikservaring was echter overwegend negatief: veel fietsers vonden het pad te smal voor dit concept. De blauwe baan is inmiddels weer verwijderd.
Het idee om de fietser nadrukkelijk op de voorgrond te plaatsen moest vorm krijgen in de pilot ‘UpCycling’. Het doel was – zoals de provincie het formuleert - het ontketenen van een kentering in het denken, met als ultieme vertaling dat de fiets letterlijk centraal komt te staan in de kernen langs het Fietspad van de Toekomst en dat daarmee het doorgaand autoverkeer zal afnemen. In het afgelopen jaar heeft Movares met de provincie gewerkt aan een uitwerking van dit idee. Een aantal belangrijke onderdelen van het uiteindelijke voorstel waren: een licht slingerende baan van circa vijf meter breed met gele kantmarkering voor auto én fiets, een adviessnelheid van 15 km/uur, voorrang verlenen aan fietsers en fietsers niet inhalen en een totale experimentperiode van 2 weken van het concept. Hoewel de uitwerking volgens de plannenmakers veel interessante aanknopingspunten biedt om de fiets een prominentere plek te geven op de N225, zal er geen experiment op straat plaatsvinden. De belangrijkste reden daarvoor is de risico’s rond verkeersveiligheid: er rijdt veel autoverkeer op de N225 dat geen goede alternatieve route heeft. En het versmallen van de weg en mengen van auto’s en fiets zorgt ervoor dat grotere voertuigen elkaar niet goed kunnen passeren en dat één of enkele fietsers gevolgd gaan worden door een rij van auto’s.
Een derde pilot met Boomveren loopt nog. Het gaat om lichtgewicht bomen die niet met hun wortels in de bodem staan, maar in een technische constructie die nauwelijks ruimte vraagt. Deze pilot heeft als doel om de fietsbeleving te bevorderen door bomen te plaatsen op een locatie waar dat nu niet kan.