Snelheidsverschillen op het fietspad al dan niet elektronisch reduceren

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-03-2022
Het Amsterdam Bike City Innovatielab wil met een prijsvraag ideeën opdoen om de problemen veroorzaakt door snelheidsverschillen op het fietspad te reduceren. Dat leverde de nodige elektroniche oplossingen op. Maar ook suggesties om de straat anders in te delen.

rijbaanindeling.jpgElektronische oplossingen die voorgesteld worden zijn bijvoorbeeld in de vorm van sensoren die fietsers waarschuwen voor naderend onheil. Of ISA-achtige oplossingen, waarbij de snelheid van fietsers op bepaalde locaties van buitenaf wordt beïnvloed. Een suggestie is ook om de smartphone van een fietser te laten trillen, zodra er iemand achterop komt.

Je kunt ook gewoon een elektronisch bord neerzetten dat te hard rijdende fietsers vriendelijk vraagt het wat kalmer aan te doen. Dat kan ook middels een snelheidsadvies op een display op het stuur. Die laatste oplossing zou vooral fietskoeriers moeten aanzetten het wat kalmer aan te doen. Een idee is ook om te meten wat de gemiddelde snelheid is op een fietspad, en deze snelheid te communiceren via een bord naar de dagelijkse gebruikers in de hoop dat die zich er aan zullen houden.

Een aantal inzendingen gaat over het scheiden van langzame en snelle fietsers, bijvoorbeeld met aparte rijstroken. Daar hebben we natuurlijk in de praktijk al enige experimenten mee gezien, zonder blijvend resultaat. Wellicht dat het Speed Split concept hier verandering in kan brengen. Het beoogt om de straat met gekleurde bestrating te verdelen op basis van snelheid, en niet op basis van voertuig.

De inzendingen zijn hier te bekijken. Er kan gestemd worden tot 21 maart, waarna de beste tien naar de volgende ronde gaan. Een jury selecteert de uiteindelijke winnaar.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Snelheidsverschillen op het fietspad al dan niet elektronisch reduceren

Scroll naar boven