Waardevolle fietsverbindingen zijn vaak weerloos

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Otto van Boggelen
  • Uitgever:Fietsverkeer 22
  • Datum:05-06-2009

Barrièrevorming is een begrip dat veelvuldig opduikt bij de aanleg van nieuwe rondwegen of het afsluiten van spoorwegovergangen. Dergelijke ingrepen kunnen de fietser en de voetganger danig dwarsbomen. En dan wordt er onderhandeld over een tunneltje erbij of extra viaduct. Claims die soms lastig hard zijn te maken. Een verkenning van het Fietsberaad leert dat er desondanks wel een en ander uit het vuur is te slepen in het belang van de fietser. Is het niet op basis van concrete cijfers


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Verkeerskundige of ruimtelijke ontwikkelingen kunnen leiden tot barrièrevorming. Ook recente ontwikkelingen als het 'robuuste wegennet' en Duurzaam Veilig brengen barrièrevorming mee.
    Kernprobleem bij barrièrevorming is dat fietsers en voetgangers vragen om een fijnmazig (fiets)netwerk en dat de realisering of instandhouding daarvan meestal extra investeringen in bijvoorbeeld tunnels en bruggen vraagt. Hoe lossen wegbeheerders dat in de praktijk op? In opdracht van het Fietsberaad heeft Grontmij een aantal projecten geanalyseerd waar barrièrevorming speelt.
    Daarbij bleek dat barrièrevorming moeilijk eenduidig is te onderbouwen. Dat geldt voor het nut van fietsverbindingen, evenals voor de overlast van barrièrrevorming.
    Toch erkennen wegbeheerders de problemen meestal wel en dat is een basis om tot oplossingen te komen. Soms vooral financieel (een extra tunnel), soms creatief (een bestaand autoviaduct ombouwen voor fietsers), zo laten voorbeelden zien uit Weerselo, Wesepe, Vathorst en Schoondijke.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Waardevolle fietsverbindingen zijn vaak weerloos

Scroll naar boven