Verkeerskundige of ruimtelijke ontwikkelingen kunnen leiden tot barrièrevorming. Ook recente ontwikkelingen als het 'robuuste wegennet' en Duurzaam Veilig brengen barrièrevorming mee.
Kernprobleem bij barrièrevorming is dat fietsers en voetgangers vragen om een fijnmazig (fiets)netwerk en dat de realisering of instandhouding daarvan meestal extra investeringen in bijvoorbeeld tunnels en bruggen vraagt. Hoe lossen wegbeheerders dat in de praktijk op? In opdracht van het Fietsberaad heeft Grontmij een aantal projecten geanalyseerd waar barrièrevorming speelt.
Daarbij bleek dat barrièrevorming moeilijk eenduidig is te onderbouwen. Dat geldt voor het nut van fietsverbindingen, evenals voor de overlast van barrièrrevorming.
Toch erkennen wegbeheerders de problemen meestal wel en dat is een basis om tot oplossingen te komen. Soms vooral financieel (een extra tunnel), soms creatief (een bestaand autoviaduct ombouwen voor fietsers), zo laten voorbeelden zien uit Weerselo, Wesepe, Vathorst en Schoondijke.