Opheffen overwegen alleen na overleg met belangenorganisaties

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:21-06-2010

Soms voldoet een simpele brug-in-brug. Ergens anders is een nieuw viaduct de enige oplossing. Maar vooral belangrijk is dat vroegtijdig wordt nagedacht over het voorkomen van barrièrevorming, bijvoorbeeld wanneer gelijkvloerse spoorwegovergangen dreigen te verdwijnen. De betrokken organisaties hebben hier met Prorail afspraken over gemaakt.


Sinds 1980 zijn 1350 gelijkvloerse kruisingen verdwenen waarvan slechts een deel is vervangen door alternatieven zoals tunneltjes. Daarnaast staan veel provinciale wegen op de nominatie te worden opgewaardeerd, om redenen van doorstroming en verkeersveiligheid. Reden om in 2007 te starten met het Project ‘Infrastructurele Barrièrevorming’. Het Wandelplatform, het Landelijk Fietsplatform en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie spraken onder meer met de ministeries van Verkeer en Waterstaat, het ministerie van Landbouw en met ProRail over oplossingen.
Resultaat is onder meer dat er nu een heldere procesgang ligt voor het opheffen van overwegen, waarin de inbreng van de koepelorganisaties van wandel- fiets- en ruiterorganisaties is gewaarborgd. Dat houdt in dat ProRail voorgenomen opheffingen meldt aan stuurgroep van het project. De koepelorganisaties stellen vervolgens de recreatieve waarde vast en ProRail maakt een integrale risicoanalyse. Dan volgt een toets door de Inspectie Verkeer en Waterstaat die de informatie terugkoppelt aan de stuurgroep.
Verder zijn zowel recreatieve routes als overwegen ingevoerd in een Geografisch Informatie Systeem (GIS) dat helpt bij de recreatieve belangenafweging. En er is een complete database gemaakt van de recreatieve waarde van alle overwegen in ons land.
In de komende jaren willen de drie organisaties een brug slaan naar de diverse wegbeheerders in het land, in de hoop ook met gemeenten, waterschappen, provincies en de Rijksoverheid tot samenwerkingsvormen te komen. De koepels streven dan ook naar een compensatieregeling. Op plaatsen waar in de komende jaren grootschalige ingrepen plaatsvinden in de hoofdinfrastructuur, zou geld beschikbaar moeten komen voor de bescherming of opwaardering van de kleine infrastructuur.
De belangrijkste resultaten tot nu toe zijn vastgelegd in een brochure 'De weg van de minste weerstand'.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Opheffen overwegen alleen na overleg met belangenorganisaties

Scroll naar boven