VNG-reactie op de spoorconcessies

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:VNG
  • Datum:04-06-2014

Formele inspraakreactie van de VNG op de concept-ontwerpen van de beheer- en vervoerconcessies
voor het hoofdrailnet 2015-2024


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Fietsparkeren bij stations (art. 29). Tijdens het BKO gaf u aan dat de aanpak van de
    fietsenstallingenproblematiek bij stations een gezamenlijke verantwoordelijk is van gemeenten, Rijk/ProRail én NS. Gemeenten zouden hierbij de leiding moeten nemen, gaf u aan. ln onze brief van 6 februari 2014 aan u hebben wij deze lijn al voorgesteld. Wij waarderen dat deze lijn ook in de concessies is opgenomen, maar missen helaas de financiële vertaling hiervan. Zoals ín onze brief aangegeven willen gemeenten de regierol op zich nemen, echter onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat éérst expliciet wordt geregeld dat rijk (ProRail), NS en gemeenten gelijkelijk bijdragen aan de totale
    kosten van fietsparkeren bij stations. Het gaat hierbij om de kosten voor aanleg, beheer, onderhoud, exploitatie, vervanging én handhaving. Wij zijn van mening dat er op dit moment geen sprake is van een evenredige verdeling van de financiële lasten voor het fietsparkeren bij stations. Gemeenten betalen ruim de helft van de kosten (zie figuur). Wij verbazen ons erover dat de NS op dit moment slechts een fractie van de feitelijke kosten (2%) voor zijn rekening neemt, tenrijl de fietsenstallingen toch in eerste instantie voor de klanten van NS bedoeld zijn. Elk ander bedrijf in
    Nederland is verplicht de nodige voozieningen te treffen voor haar klanten. Alleen voor de NS lijkt hierop een uitzondering te worden gemaakt.

    Wje doen een dringend beroep op u om in artikel 29 expliciet op te nemen dat NS naar evenredigheid een nader te bepalen jaarlijkse financíële bijdrage moet leveren aan de totale kosten van de fietsenstallingen bij stations. Naar onze mening is dit hét moment en hét instrument om invulling te geven aan de medeverantwoordelijkheid van NS in dezen. Wanneer dit nu niet gebeurt, dan vrezen wij dat de problemen rondom fietsenstallingen bij stations de komende 10 jaar blijven voortduren.
    Wij stellen voor eerst een nader onderzoek te laten doen naar deze totale kosten voor de komende jaren. Vervolgens kunnen partijen de inspanningen en financiële bijdragen die zij moeten leveren met elkaar vastleggen in een convenant. ln zo'n convenant moeten ook afspraken worden gemaakt over de invulling van de regierol door gemeenten. Bij zo'n regierol behoort naar onze mening ook een 'doorzettingsmacht' voor gemeenten, wanneer partijen niet op één lijn zitten. Graag zijn wij bereid een en ander met u, ProRail en NS nader uit te werken Tevens zal de evaluatie van het Actieprogramma Fietsparkeren bij stations in 2015 naar onze mening mogelijkheden moeten geven om veranderingen door te voeren ten aanzien van de eisen die aan NS worden gesteld. Hiervoor zal in de concessie
    ruimte moeten worden opgenomen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

VNG-reactie op de spoorconcessies

Scroll naar boven