Evaluatie Actieplan Fietsparkeren bij Stations

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Annelies Dijkzeul, Rogier van Schelven, Freek Kuipéri
  • Uitgever:Kwink Groep
  • Datum:16-12-2015

Met het Actieplan Fietsparkeren bij Stations1 wil het ministerie van Infrastructuur samen met gemeenten, NS en ProRail een bijdrage leveren aan het wegwerken van de tekorten aan fietsparkeerplekken bij stations. Het Actieplan heeft een looptijd van 2012 tot 2020. In het Actieplan is vastgelegd dat in 2015 een tussentijdse evaluatie plaatsvindt. Doel van deze evaluatie is inzicht te geven in de tot nu toe behaalde resultaten, knelpunten en oplossingsrichtingen voor het vervolg van het Actiepla


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Bij aanvang van het AFP werd het tekort aan fietsparkeerplekken in 2020 geschat op tussen de 140.000 en 260.000. Het AFP heeft bijgedragen aan het wegwerken van dit tekort, vooral bij kleinere stations. Bij een groot aantal, met name grote stations, vinden nog gesprekken plaats over de inpassing en financiering van fietsparkeerplekken. De tekorten bij deze ‘moeilijke’ stationslocaties, waar de fietsparkeerproblematiek het grootst is, zijn nog maar beperkt weggewerkt. Het budget zal vermoedelijk in 2017 volledig zijn toegezegd. Het tekort is dan nog niet weggewerkt. Bovendien neemt het geprognosticeerde tekort nog toe richting 2030.

    De pijn zit vooral bij de grotere stations. Partijen komen op deze locaties onderling niet tot afspraken over verdeling van de integrale kosten van fietsparkeren, zo signaleren de onderzoekers van de Kwink groep. En wanneer partijen wel tot een integrale business case komen, is de looptijd vaak van korte duur.

     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Evaluatie Actieplan Fietsparkeren bij Stations

Scroll naar boven