Praktijkonderzoek effecten fietsbeloning werknemer route Zaanstad-Amsterdam

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Bart Christiaens
  • Uitgever:SOAB
  • Datum:16-01-2009

Tijdens de ‘Actieweek Fietsbeloning&' is aan automobilisten en fietsers gevraagd om met de fiets naar hun werk te gaan. Daarvoor kregen ze 5 euro per dag als beloning. Volgens de enquête liet tijdens die week 10 procent van de automobilisten de auto thuis en nam de fiets.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Uit de evaluatie is naar voren gekomen dat:

    • De fietsroutes naar de veren over het IJ zijn ook nu al populair onder woon-werkfietsers, getuige het hoge aandeel reguliere fietsers op dit traject dat heeft deelgenomen aan de actieweek (75%).
    • 10% van de deelnemers neemt gebruikelijk de auto naar het werk en 15% een combinatie van vervoerswijzen. Dit zijn wel de potentiële nieuwe gebruikers van de fietsroute;
    • 20%-25% van de deelnemers hebben tijdens de actieweek vaker gefietst naar het werk dan dat zij dit normalerwijze doen;
    • Meer dan de helft van de automobilisten en mensen die minder vaak fietsen hebben aangegeven in de toekomst vaker naar hun werk te willen gaan fietsen;
    • De verstokte automobilist is moeilijk te verleiden om te gaan fietsen en de verstokte fietser blijft fietsen, maar er is een grote groep mensen die soms fietst en soms de auto gebruikt. Deze groep is wel degelijk te beïnvloeden om vaker de fiets te pakken. Belangrijke elementen daarbij zijn:
      - Financiële vergoedingen
      - Snelheid
      - Fietsvoorzieningen op het werk
    • De reguliere fietser is tijdens de actieweek in het zonnetje gezet en beloond voor zijn gedrag. Het idee was dat de huidige fietsers goede ambassadeurs voor ‘het fietsen naar het werk’ zouden zijn. Uit de enquête blijkt dat automobilisten en mensen die gewoonlijk minder vaak fietsen inderdaad door fietsende collega’s of kennissen geattendeerd zijn op de actieweek fietsbeloning.
    • Belangrijke verbeterpunten op de route zijn:
      - De frequentie van de veerponten (nog vaker varen)
      - Infrastructurele verbeteringen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Praktijkonderzoek effecten fietsbeloning werknemer route Zaanstad-Amsterdam

Scroll naar boven