'Belonen van fietsers helpt'

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:16-01-2009

Ondanks het ontbreken van harde cijfers noemt de organisatie van de 'Actieweek Fietsbeloning' het project waarbij fietsers een week lang 5 euro beloning ontvingen een succes. In een enquête zegt 10% van de deelnemers dat ze anders de auto hadden genomen.


Het onderzoek naar de effecten van fietsbeloning voor werknemers richtte zich op forenzen die in Zaanstad en Amsterdam-Noord wonen (aan de noordzijde van het IJ) en in Amsterdam werken (aan de zuidzijde van het IJ). Automobilisten en fietsers werd gevraagd een week (22 t/m 26 september) met de fiets naar hun werk te gaan. Tijdens de actieweek zijn fietsers via barcodes geregistreerd en na afloop van de actieweek hebben de mensen die gefietst hebben online een enquête ingevuld. Daarvoor kregen ze 5 euro per fietsdag.

In totaal hebben 774 van de 880 deelnemers aan de actieweek de enquête ingevuld. 145 mensen zeggen tijdens de actieweek meer dagen per week gefietst te hebben dan gebruikelijk. En een kleine 10% van de respondenten heeft aangegeven normaal gesproken met de auto naar het werk te gaan.
Maar uit de enquête blijkt ook dat mensen die hebben aangegeven gebruikelijk met de auto te gaan over het algemeen ook al een of meer dagen de fiets pakken. En de meeste respondenten deden mee aan de actieweek omdat ze toch al de route reden. Het daadwerkelijke aantal fietsdagen in de actieweek was lager dan het aantal dat vooraf aangegeven was. In totaal heeft 22% van de respondenten alle 5 de dagen in de actieweek daadwerkelijk gefietst.

In totaal 60% van de 'automobilisten' geeft in de enquête aan zeker of waarschijnlijk vaker met de fiets te zullen gaan reizen na de actieweek. Ongeveer 30% twijfelt hierover en 10% zegt niet vaker te gaan fietsen. Ook meer dan 50% van de mensen die normaliter weinig fietsen geeft aan na de actieweek zeker of waarschijnlijk vaker te gaan fietsen. Overigens geldt de kanttekening dat er een verschil bestaat tussen dat wat men zegt te gaan doen en wat men daadwerkelijk gaat doen, aldus het onderzoeksrapport.

Op de vraag of infrastructurele verbeteringen (zoals meer vrijliggende, roodgeasfalteerde, goed verlichte en sociaal veilige fietspaden, die meer rechtstreeks leiden naar de veerponten) mensen kunnen over halen om meer te fietsen, antwoordt 80% bevestigend. Mensen die minder dan één dag per week fietsen vinden een financiële vergoeding het belangrijkst.

Harde cijfers om de enquêteresultaten te staven zijn er overigens nauwelijks. Omdat de telslangen bij de meetpunten op de verkeerde plaats lagen, is niet duidelijk geworden hoeveel mensen er daadwerkelijk meer gefietst hebben. Alleen van de NDSM-pont zijn telgegevens beschikbaar. Daar telde men 150 tot 300 meer fietsers per dag, maar dat hoeven niet per definitie automobilisten te zijn. Het dat kunnen ook fietsers zijn die speciaal voor de fietsbeloning tijdens de actieweek omgefietst hebben en een andere pont hebben genomen.

Relevantie

Scroll naar boven