Waarom de fiets? En waarom de auto?

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Otto van Boggelen
  • Uitgever:Fietsverkeer 22
  • Datum:05-06-2009
Waarom pakt de ene inwoner de fiets voor een ritje naar het centrum en de andere de auto? Dit is de centrale vraag in een marktonderzoek dat in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Fietsberaad is uitgevoerd.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het marktonderzoek maakt onderdeel uit van het project Marktgericht Fietsbeleid. Samen met de gemeenten Apeldoorn, Hilversum, Nijmegen en Zwolle wil het Fietsberaad ervaring opdoen met de toepassing van marketinginstrumenten in het fietsbeleid.
    In dit artikel komen drie verschillende halshoeken aan de orde, namelijk:
    1. Welk imago heeft het fietsen en is dat van invloed op het fietsgebruik?
    2. Welke redenen geeft men zelf om wel of niet te fietsen?
    3. Wat moet er volgens de mensen zelf gebeuren om hen vaker over de streep te krijgen?
    De drie invalshoeken leveren deels verschillende antwoorden op. De imago-aspecten hangen sterk samen met het fiets en dat sluit aan bij een belangrijke conclusie uit de discussiegroepen. Mensen hebben vaak een individuele basisvoorkeur. De één vindt het relaxed en leuk om met de auto de stad in te gaan, ondanks de files en het zoeken naar een schaarse parkeerplaats. De ander raakt alleen al bij de gedachte gestrest en krijgt juist op de fiets een gevoel van vrijheid. Die individuele basisvoorkeur is niet eenvoudig te doorbreken. Een meerderheid van de inwoners van middelgrote steden heeft overigens in de basis de voorkeur voor fietsen naar het centrum. De uiteindelijke keuze van de consument is een combinatie van de basisvoorkeur en een persoonlijke inschatting van de praktische voor- en nadelen van de fiets en de auto op dat moment. Gezond, snel, goedkoop, frisse neus en alcohol drinken tegenover bagageproblemen, slecht weer en vermoeiend. Die persoonlijke inschatting van de voor- en nadelen is eenvoudiger te beïnvloeden dan de basisvoorkeur. Essentieel is in ieder geval de persoonlijke inschatting van de snelheid van de fiets ten opzichte van de auto, en dat zal menig verkeerskundige bekend in de oren klinken. Het fietsgebruik van ‘automobilisten’ kan nog aanzienlijk groeien, als zij een realistischer beeld krijgen van de reistijd per fiets. Veel overwegers en fietsers vinden al dat de fiets kan concurreren op reistijd en dat kan verder uitgebuit worden in de communicatie. Met name voor inwoners die relatief dicht bij het centrum wonen is de reistijd een ijzersterk verkoop-argument van de fiets. Voor de verder gelegen wijken moet de nadruk meer liggen op ‘gezond’ en ‘frisse neus halen’. Tot slot de infrastructuur. Veel mensen verwachten van gemeenten toch vooral infrastructurele maatregelen. Maar ook bij infrastructuur moet en kan de beleving van de reistijd per fiets een belangrijk ontwerpcriterium zijn. Denk aan rechtstreekse routes, minimale wachttijen en fietsparkeren voor de deur. Maar ook wachttijdvoorspellers, voorrang en groen golven.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Waarom de fiets? En waarom de auto?

Scroll naar boven