LZV brengt meer risico's met zich mee voor fietsers

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-04-2008

De kans op dodehoekongevallen met extra lange vrachtauto's (LZV's) is waarschijnlijk groter dan met gewone vrachtauto's. Dit stelt de SWOV die in opdracht van CROW heeft bekeken of de risico's toenemen door op het onderliggend wegennet LZV's toe te laten.


Door de dode hoek bij vrachtauto's vallen veel slachtoffers bij het afslaan van de vrachtauto naar rechts. Vermoedelijk is het afslaan met een LZV riskanter dan met een reguliere vrachtauto-combinatie; aanbevolen wordt dit met observaties nader te onderzoeken, aldus de SWOV.
Daarbij speelt onder meer een rol dat LZV's bij het rechtsafslaan meer naar links uitwijken om de draai naar rechts te kunnen maken; fietsers en bromfietsers zullen hierdoor bij een LZV minder gauw een rechtsaf-manoeuvre verwachten. Verder zullen chauffeurs van LZV’s het uitzwenken van de achterzijde van de vrachtauto intensiever volgen via de spiegel dan chauffeurs van reguliere vrachtautocombinaties; dit gaat ten koste van observaties van de overige verkeersomstandigheden.
De risico's zijn mogelijk terug te dringen door een adequaat voorzichtsysteem (spiegel of camera, zoals verplicht voor LZV's), gekoppeld aan instructie over het juiste gebruik van deze systemen. Verder denkt de SWOV aan maatregelen om te voorkómen dat vrachtauto's en fietsers gelijktijdig het kruisingsvlak oprijden door een apart groen licht; een OFOS of het uitbuigen van een fietspad bij een kruising. Andere maatregelen zijn ongelijkvloerse kruisingen, elektronische detectie en signalering van (brom)fietsers rechtsvoor de vrachtauto, voorlichting aan kwetsbare weggebruikers en meer direct zicht voor de chauffeurs (meer glas aan de voor- en rechterzijde van vrachtauto's).
Ook zijn LZV's reden om op rotondes fietser binnen de bebouwde uit de voorrang te halen; een maatregel waar de SWOV in tegenstelling tot CROW toch al voorstander van is.
Van een extra aanzuigende werking die een bedreiging zou kunnen vormen voor fietsers is volgens de SWOV geen sprake. In het algemeen treden dergelijk verschijnselen pas op bij snelheden boven de 50 km/uur.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

LZV brengt meer risico's met zich mee voor fietsers

Scroll naar boven