Een commissie met onder andere vertegenwoordigers van de transportbranche, gemeenten, andere overheden en VVN stelde de checklist op aan de hand waarvan wegbeheerders kunnen bepalen of de LZV welkom is. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen verkeerssituaties binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom en tussen wegvakken en uitwisselpunten. De verkeerssituaties zijn ingedeeld in een lijst met een positief advies en een lijst met een negatief advies.
Op autosnelwegen en autowegen is de LZV welkom evenals op de meeste gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom met een gesloten verklaring voor langzaam verkeer (bord C9).
Op de blacklist van CROW staan de meeste wegen binnen de bebouwde kom, zoals gebiedsontsluitingswegen (1x2 - 50 of 70 km/h) en erftoegangswegen.
Op rotondes binnen de bebouwde kom zijn LZV’s ook niet gewenst wanneer fietsers in de voorrang meelopen. Is dat niet het geval - hoewel dat tegen eerdere aanbevelingen van CROW en V&W ingaat - dan zouden LZV’s wel toegelaten kunnen worden, aldus de commissie.
CROW tekent hierbij wel aan dat de wegbeheerder uiteindelijk het laatste woord heeft. ‘En dat in verband met de grote diversiteit aan verkeerssituaties, nog lopende studies en soms verschillende visies op dezelfde situatie nog niet voor alle soorten verkeerssituaties een advies wordt gegeven.’
De Advieslijst LZV’s op het OWN is gratis te downloaden via www.crow.nl (zoek op LZV).