Kwaliteit verkeersregelingen vaak onder de maat

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks
  • Uitgever:Fietsverkeer 27
  • Datum:25-02-2011

Hoewel de fiets de laatste jaren meer aandacht krijgt in de verkeersregeling, valt er nog steeds veel winst te behalen. Dat is de vaste overtuiging van Guus van der Burgt, verkeersregelspecialist en medebedenker van de Kwaliteitscentrale, een hulpmiddel om het functioneren van verkeersregelingen op straat te evalueren. Want de maximale wachttijd voor fietsers uit de gemeentelijke verkeersnota wordt in de praktijk maar zelden gehaald.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De Kwaliteitscentrale is een softwareprogramma dat het functioneren van de verkeersregeling inzichtelijk maakt. Het programma verzamelt de data die de verkeersregelautomaat op straat genereert, bijvoorbeeld over de werkelijk gerealiseerde rood- en groentijden, wachtrijen, door-rood-rijders, informatie
    over het functioneren van individuele lussen, enzovoort. En dan zie je vaak een ander beeld dan je zou verwachten op grond van de simulatieberekeningen.

    Met de huidige versie van de Kwaliteitscentrale zijn in relatie tot fietsers de volgende verkeerskundige grootheden te berekenen:
    − maximale wachttijd fietsers
    − gemiddelde wachttijd fietsers
    − onnodig wachten van de fietsers (geen verkeer voor hun
    langs)
    − cyclustijd
    − restcapaciteit (lucht in de regeling)
    − defecte lussen

    Door met de Kwaliteitscentrale de werking verder te analyseren is ook inzicht te krijgen in vragen als:
    − is de groentijd lang genoeg om alle fietsers door te laten?
    − zijn er defecte lussen?
    − hoeveel deelconflicten treden op tussen afslaande (vracht)auto’s en
    rechtdoorgaande fietsers?
    − hoeveel fietsers rijden door rood?

     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Kwaliteit verkeersregelingen vaak onder de maat

Scroll naar boven