Praktijkvoorbeelden laten zien dat veel kan worden gedaan om het oponthoud voor fietsers bij verkeerslichten te verminderen, zonder de doorstroming van het autoverkeer aan te tasten.
Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)
Zelfs met simpele maatregelen kunnen veel verkeerslichten beter op de fietser worden afgestemd zonder dat dit ten koste gaat van de automobilist. Tweemaal groen per cyclus of de Alle Fietsers Tegelijk Groen regeling (AFTG) zijn hier voorbeelden van.
Hoewel de fiets de laatste jaren meer aandacht krijgt in de verkeersregeling, valt er nog steeds veel winst te behalen. Dat is de vaste overtuiging van Guus van der Burgt, verkeersregelspecialist en medebedenker van de Kwaliteitscentrale, een hulpmiddel om het functioneren van verkeersregelingen op straat te evalueren. Want de maximale wachttijd voor fietsers uit de gemeentelijke verkeersnota wordt in de praktijk maar zelden gehaald.
Fietsers die klagen regelmatig over lange wachttijden bij verkeerslichten. Of ze rijden dan maar door rood. Oplossingen zijn&al lang bekend. Maar het komt er vaak niet van.& Het gaat er vooral om de fietser onder de aandacht te krijgen van de verkeersregeldeskundigen. Die zien voldoende mogelijkheden om&de fietser 'meer groen' te geven.
Alle Fietsers Tegelijk Groen bij een kruispunt met VRI: De Fietsersbond zet de voordelen, nadelen en randvoorwaarden op een rij.
Real-life examples demonstrate much can be done to decrease waiting times for cyclists at traffic lights, without affecting the flow of cars.
Op basis van onderzoek en opinies van praktijkmensen: zes aandachtspunten voor het fietsvriendelijk regelen van verkeerslichten.
Empirisch onderzoek op 24 kruispunten met verkeerslichten in zes steden: in welke mate en waarom moeten fietsers wachten?
Notitie van het Fietsberaad over de verkeerskundige en juridische aspecten van 'alle&fietsers tegelijk groen' bij verkeerslichten.