Dubbel groen toch doen, ondanks negatief effect op emissies

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:22-02-2010
Een dubbele realisatie voor fietsers in de verkeersregeling heeft een negatief effect op de emissies en luchtkwaliteit op een kruispunt. Maar de toename van de verkeersbijdrage op de concentratie is gering en leidt meestal niet tot extra luchtkwaliteitsknelpunten.

Dit stelt CROW in de net verschenen nieuwe uitgave 'Kruispunten en Luchtkwaliteit' (Publicatie 218i) op basis van modelberekeningen. In de uitgave worden voor een aantal kruispuntsituaties becijferd wat het effect is van wijzigingen in de regeling of het vervangen van vri's door rotondes. Toch is tweemaal groen volgens verkeersregelspecialist Bo Boormans van DTV Consultants de meest voor de hand liggende ingreep om de wachttijden voor fietsers te bekorten. In het binnenkort te verschijnen nummer van Fietsverkeer zegt hij: 'Tweemaal groen is op vrijwel alle kruispunten te realiseren. Ik denk dat de wachttijd - in ieder geval buiten de spits - voor de fiets in vrijwel alle gevallen tot 60 procent is te bekorten. Breda voert bijvoorbeeld sinds 1998 een actief en succesvol beleid om de wachttijd voor fietsers met behulp van onder andere dubbele groenfasen fors te reduceren, desnoods ten koste van de wachttijden voor het autoverkeer. Belangrijk hierbij is dat een keuze wordt gemaakt, en dat niet lijdzaam wordt geaccepteerd dat extra ruimte in de regeling per definitie naar de auto gaat.' Ook de CROW brochure stelt overigens dat men in aanmerking moet nemen dat dubbelgroen gepropageerd wordt als maatregel op het fietsgebruik te bevorderen en dat dit per saldo kan dat een positief effect op de luchtkwaliteit kan hebben.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Dubbel groen toch doen, ondanks negatief effect op emissies

Scroll naar boven