Fietsstad Maastricht?

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Dirk Ligtermoet - Ligtermoet en partners
  • Uitgever:Fietsverkeer 25
  • Datum:08-06-2010

Maastricht doet zijn best om fietsstad te worden. Er ligt een doorwrocht fietsplan dat er op is gericht de positie van de auto enigszins terug te dringen ten faveure van de fiets. Is daarmee het fietsbeleid in Maastricht een voorbeeld voor andere steden? In dit artikel een poging de Maastrichtse fietssituatie diepgaander te analyseren.&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Voor korte verplaatsingen, tot 7,5 km, noemt Maastricht in het nieuwe fietsplan een fietsaandeel van 31% in 2005-2007. Daarmee is het duidelijk gestegen ten opzichte van de 26% die het rond 2000 was. Dat neemt niet weg dat Maastricht een nogal autovriendelijke stad is, met zware radialen tot op 100 meter van de Markt en volop parkeergelegenheid in/onder het centrum. En in en nabij dat centrum weegt het belang van fietsers niet erg zwaar.  In 2009 is het nieuwe Fietsplan vastgesteld, inclusief een lijst van 60 omvangrijke projecten. In de ontwerpen van de A2-passage speelt het fietsverkeer ook een belangrijke rol. 

Relevantie

Scroll naar boven