Om te voorkomen dat met name de singelstructuur dichtslibt, wordt het autoverkeer aan de rand van het centrum tussen zeven uur ’s ochtends en zeven uur ’s avonds mondjesmaat toegelaten. Dreigt er verstopping, dan blijven de verkeerslichten wat langer op rood. Dat betekent dus langer wachten voor de automobilisten daar, maar het verkeer in de binnenstad blijft in beweging. Maastricht won er onlangs de door DTV Consultants georganiseerde prijs Verkeerslichtenstad 2012 mee. In 2009 werd de werking van het doseersysteem onderzocht door bureau Goudappel Coffeng. Die concludeerde dat het inderdaad zo is ingeregeld dat de meest kritische kruispunten op de wegen in en om het centrum nét niet overbelast raken. De wachttijden voor de doseerlichten zijn veelal 2 à 5 tot maximaal 10 minuten, enkele uitzonderingen op topdagen daargelaten. Per saldo zou men zonder doseersysteem - meestal - 10 minuten tot ruim een half uur langer onderweg zijn naar de bestemming in de binnenstad. Doordat het autoverkeer aan de randen wordt beperkt ontstaat er bij de VRI-regelingen binnen het netwerk extra ruimte voor alternatieve vervoerwijzen als voetganger, fiets en openbaar vervoer.