Al enkele jaren vertoont de verkoop van elektrische fietsen een sterk stijgende lijn. Veel beleidsmakers hebben hoge verwachtingen over de bijdrage die de e-fiets kan leveren aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden en dorpen. Andere beleidsmakers vrezen weer dat de e-fiets zal leiden tot meer verkeersslachtoffers. Tot voor kort ontbrak het echter aan statistieken om de verwachtingen te kunnen staven. In de statistieken van het CBS wordt bijvoorbeeld geen onderscheid gemaakt tussen e-fietsen en ‘gewone’ fietsen. Daarom heeft het kenniscentrum Fietsberaad met financiële steun van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek gedaan naar het bezit en gebruik van e-fietsen. Hierbij is gebruik gemaakt van de volgende bronnen:
Data van Accell Group
Marktonderzoek Gazelle
Marktonderzoek TNS NIPO
Fietsmarkt onderzoek BOVAG-RAI, GFK Panel Services
Nulmeting Fiets Filevrij SOAB
LIS-vervolgonderzoek
Diverse evaluatiestudies proeftuinen
Focusgroep en expertmeeting
Deze notitie geeft in kort bestek de belangrijkste conclusies. In het voorjaar van 2013 verschijnt het complete rapport.