De cijfers komen uit een onderzoek van VeiligheidNL die bij gebrek aan beter - ongevalsstatistieken over de elektrische fiets zijn er nog niet - slachtoffers van fietsongevallen die bij de SEH terecht kwamen enquêteerde.
Van de elektrische fietsers die behandeld werden bij een SEH was 72% (ongeveer 6.550) 60 jaar of ouder, ten opzichte van 18% bij gewone fietsers. Als fietsers wordt gevraagd hoe het ongeluk wat gebeurde, blijkt dat elektrische fietsers vaak hun evenwicht verliezen bij het op en af stappen in vergelijking met gewone fietsers. Van de elektrische fietsers geeft verder 17% aan dat het rijden op een elektrische fiets een rol heeft gespeeld in het ongeval.
Toch is op basis van dit onderzoek geen betrouwbare inschatting te maken van ongevalsrsico's van de elektrische fiets, aldus VeiligheidNL Zo kan de groep die een elektrische fiets aanschaft afwijken van de andere fietsers. Dit zie je bijvoorbeeld bij de jongere elektrische fietsers, die de fiets veelal aanschaffen vanwege lichamelijke beperkingen. Het is daardoor niet duidelijk of een ongeval komt door de elektrische fiets of doordat de groep gebruikers van zichzelf al meer risico loopt. Ook is er op basis van dit onderzoek niets bekend over de afstand die de fietsslachtoffers afleggen, waardoor het risico per afgelegde kilometer niet is te becijferen.
Overigens komt het Fietsberaad binnenkort met meer cijfers over het gebruik van de elektrische fiets. Uit eigen onderzoek blijkt onder meer dat e-fietsers aanzienlijk meer kilometers maken dan gewone fietsers.