Dossier fietspalen

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks, Karin Broer
  • Uitgever:Fietsverkeer 35
  • Datum:04-12-2014

Fietspaaltjes zijn verantwoordelijk voor enkele honderden fietsongevallen per jaar, vaak met ernstige afloop. Daarom initieerde het Fietsberaad een aantal pilots en onderzoeken om tot een veiliger weginrichting te komen.

&


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Zichtbaarheid sterk afhankelijk van omgeving
    De zichtbaarheid van de palen is door de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht. Palen vallen het beste op als ze half wit/half rood zijn. Maar ook dan moet men rekening houden met de omgeving en de lichtomstandigheden. In het buitengebied helpt led-verlichting

    Niet alle ribbels waarschuwen
    Wil ribbelmarkering werken om fietsers attent te maken op een paal, dan moet die zo zijn uitgevoerd dat fietsers de ribbels daadwerkelijk voelen, zo blijkt uit onderzoek van de RU Groningen.

    Geef fietser de ruimte bij fietspalen
    Om het gedrag van fietsers bij nadering van een fietspaal te analyseren, zijn op de proeflocaties video-opnamen gemaakt en geanalyseerd door adviesbureau Royal HaskoningDHV. Daaruit blijkt dat voldoende breedte ter plaatse van fietspalen de fietser gelegenheid biedt om te anticiperen.

    Verhalen achter de cijfers
    Achter de cijfers over ongelukken met paaltjes, zitten de verhalen. Een botsing met een paaltje kan de rest van je leven beïnvloeden, blijkt uit interviews met een aantal slachtoffers. Houten succesvol in anti-paaltjesbeleid:

    Nu nog de besteldiensten weren
    In Houten heeft men inmiddels ruime ervaring met het opruimen van fietspaaltjes. En Houten was één van de gemeenten die deelnamen aan de pilot om locaties met wel noodzakelijke palen beter vorm te geven. Eén van de lessen die men inmiddels geleerd: vooral besteldiensten maken misbruik van sluiproutes via het fietspad. De vraag is wat daar tegen te doen valt.

Relevantie

Scroll naar boven