Platform Veilig fietsen

Ongevalsrisico e-fiets lijkt vergelijkbaar met gewone fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:01-06-2023
Het aandeel e-fietsers dat betrokken raakt bij een ongeval is het afgelopen decennium sterk toegenomen. Uit een analyse van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat het risico op een ongeval met een e-fiets niet veel groter is dan met een gewone fiets, zoals vaak wordt aangenomen. Dit komt omdat de gebruikersgroep van de e-fiets ouder is en meer kilometers aflegt.

  • Eind mei werd het rapport Veiligheid e-fiets in interactie met andere weggebruikers vrijgegeven, een onderzoek dat Frank Westerhuis en Dick de Waard van de Rijksuniversiteit Groningen uitvoerden in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aanleiding voor het onderzoek was de motie die Kamerleden De Groot en Geurts indienden op 8 juli 2021, om onderzoek uit te voeren naar de invloed van andere weggebruikers op de veiligheid van fietsers.
     
    Het rapport bevat een analyse van de ongevallenstatistiek om inzicht te krijgen in de ongevallen van fietsers en e-fietsers in interactie met andere weggebruikers. Op basis van de globale cijfers is het risico op een ongeval met een e-fiets groter dan met een gewone fiets, maar de onderzoekers wijzen erop dat de gebruikersgroepen van deze fietsen sterk verschillen. In Nederland zijn het vooral ouderen die een e-fiets hebben aangeschaft, een groep die een verhoogd risico heeft op letsel door een fietsongeval door fysieke kwetsbaarheid en verminderde fietsvaardigheid. Daarnaast legt deze groep meer kilometers af, waarmee het risico toeneemt. Gecorrigeerd voor deze factoren valt het verschil in risico tussen e-fiets en gewone fiets voor een groot deel weg. Wel is aangetoond dat oudere vrouwen een verhoogde kans hebben om op de Spoedeisende Hulp te belanden na een ongeval met een elektrische fiets.
    Uit de analyse van de ernst van het letsel bij een fietsongeval en het type tegenpartij bij het ongeval komt hetzelfde beeld naar voren: er is geen sterk verschil tussen e-fietsers en gewone fietsers.
     
    Zeventig procent van de fietsongevallen in Nederland is enkelvoudig, de invloed van andere weggebruikers lijkt daardoor relatief beperkt, met uitzondering van de ongevallen met dodelijke afloop. Interacties tussen (e-)fietsers en personenauto’s leiden tot de meeste dodelijke ongevallen, gevolgd door bestelauto’s, vrachtauto’s, bussen en andere fietsers. Het is ook mogelijk dat enkelvoudige ongevallen met e-fietsen ontstaan door conflicten met andere weggebruikers die de snelheid van de e-fietser niet goed inschatten, bijvoorbeeld door de lagere cadans, waardoor de e-fietser abrupt moeten remmen en zijn balans verliest.  
     
    De onderzoekers benadrukken dat maatregelen die de fietsveiligheid verhogen noodzakelijk zijn, maar dat deze niet specifiek gericht hoeven te zijn op de elektrische fiets.
     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Ongevalsrisico e-fiets lijkt vergelijkbaar met gewone fiets

Scroll naar boven