Platform Veilig fietsen

Meer fietsers belanden op de SEH

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:12-04-2022
Onderzoek van VeiligheidNL bevestigt het beeld dat het aantal fietsslachtoffers toeneemt. De vraag is nog altijd in hoeverre de elektrische fiets daar debet aan is. Het CBS meldt minder verkeersdoden onder fietsers.

  • Het aantal fietsers die met ernstig letsel op de SEH belanden in de periode 2012-2021 nam met 29% toe. Deze stijgende trend wordt voornamelijk veroorzaakt door een stijging van het aantal enkelvoudige fietsongevallen met 26%.

    Vorig jaar vielen de meeste slachtoffers in de leeftijd van 55 jaar en ouder (44%) en van 12 tot en met 24 jaar (19%). Daarnaast gebeuren15% van de fietsongevallen tijdens wielrennen of mountainbiken.

    Elektrische fietsers hebben een ruim 2 keer zo grote kans op een SEH-bezoek als slachtoffers op een gewone fiets, meldt VeiligheidNL. Dat betekent niet dat de elektrische fiets een grotere kans biedt op ernstig (MAIS2+) letsel.
    Zoals ook uit eerder onderzoek is gebleken, is een reden dat er meer ernstig letsel op de SEH wordt behandeld na een ongeval op een elektrische fiets dat er relatief veel ouderen elektrisch fietsen. Ouderen hebben op zichzelf een grotere kans op ernstig letsel na een fietsongeval. De oudere fietsers in het onderzoek hadden bijna een twee keer zo grote kans op ernstig letsel na een fietsongeval als 25-54 jarigen. Ook rijden zij veel vaker en verder dan vroeger op een elektrische fiets, wat de toename van ernstige ongevallen (deels) verklaart.
    Ondanks dat de elektrische fiets dus niet de oorzaak is van meer ernstige letsels leidt de toename van het gebruik - en vooral gebruik door oudere, kwetsbare fietsers - dus wel voor een flinke stijging van het aantal ernstige letsels op de SEH.

    Uit het onderzoek blijkt volgens VeiligheidNL ook dat het dragen van een fietshelm de kans op hersenletsel met een derde vermindert.

    De belangrijkste oorzaken van fietsongevallen zijn naar eigen zeggen van de slachtoffers eigen gedrag (44%) en de toestand van de weg (32%).

    VeiligheidNL pleit voor het ontsluiten van SEH- en ambulancedata om beter zicht te krijgen op locaties en oorzaken van ongevallen.

    Zie ook de infographic 

    CBS: minder fietsers om het leven
    In 2021 kwamen in Nederland 582 mensen om het leven door een verkeersongeval. Dat zijn 28 verkeersdoden minder dan in 2020 en het laagste aantal sinds 2015, zo meldt het CBS.

    Onder de fietsers vielen 207 verkeersdoden. 80 daarvan waren e-bikers. Vergeleken met 2020 kwamen er 22 minder fietsers om het leven door een verkeersongeval.  

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Meer fietsers belanden op de SEH

Scroll naar boven