Platform Veilig fietsen

Zürich test fietsvriendelijke tramrails

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:14-08-2013

Zürich gaat een nieuw product testen dat moet voorkomen dat fietsers ten val komen omdat ze met het wiel in een tramrail blijven hangen. Een speciaal ontwikkelde rail wordt daarbij met een rubberprofiel gevuld.


  • Op zich is het opvullen van rail met rubberprofiel niet nieuw. Ook in Nederland is deze oplossing op een aantal plaatsen doorgevoerd, vaak bij tram-/spoorwegovergangen. Recent werd bijvoorbeeld een aantal spoorwegovergangen in het Amsterdamse havengebied voorzien van dergelijke profielen. Maar volgens het ov-bedrijf van Zürich zijn er tot nu toe geen succesvolle proeven afgerond waarbij een dergelijk product over een lange periode stand houdt.

    In het proefvak wordt de constructie over een lengte van 90 meter toegepast bij een halte die grondig gerenoveerd wordt. De extra kosten voor de fietsvriendelijke opvulling bedragen 334000 euro.

    Er worden hoge eisen gesteld aan het product, aldus het ov-bedrijf. Niet alleen moet het rubber de wisselend belasting van tramwielen doorstaan, ook moet het tegen weersinvloeden bestand zijn zoals winterse omstandigheden waarbij strooizout wordt ingezet.
    Ook in Zürich heeft men al eerder geprobeerd rail te voorzien van rubberprofielen. Maar die moesten vanwege slijtage te snel weer worden vervangen. Daarom is nu een geheel nieuw railprofiel ontwikkeld, waarbij er meer speelruimte is voor het rubberprofiel waardoor scherpe tramwielen het product niet doorsnijden. De eerste resultaten verwacht men voorjaar 2014.

Relevantie

Scroll naar boven