Platform Veilig fietsen

'Verlichtingsregels schieten tekort in Nederland'

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-12-2019
De wetgeving rondom fietsverlichting loopt flink achter op de maatschappelijke ontwikkelingen. Dat stellen Feike Spanninga (Spanninga), Ralph Prins (AXA Allegion) en Ger Leeseman (Buzaglo) in een interview met Nieuwsfiets.nu.

  • De ontwikkelingen op fietsgebied staan niet stil. Maar de eisen rondom verlichting wel. “De Nederlandse verkeerswetgeving kent minimale regelgeving voor fietsverlichting. Zodra een fietser aan de voorzijde enige vorm van wit en aan de achterzijde rood licht voert, is dat voor de wet voldoende. Dat licht moet ononderbroken branden en mag dus niet knipperen. Aan de kwaliteit van fietsverlichting worden verder geen eisen gesteld”, zo wordt gesteld in het interview. Om dit te ondervangen is het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) ingevoerd.
     
    De geïnterviewden, allen betrokken bij RKF, zien de noodzaak hiervan in. “Het is toch raar dat de speed pedelec de enige fiets is die verplicht aan wettelijke eisen moet voldoen? Ik heb hierover al met allerlei mensen discussies gehad en iedereen is het hiermee eens. Maar de politiek is moeilijk te bewegen en daarom moeten we als industrie samenwerken,” aldus Spanninga.
     
    De industrie werk al jaren aan de verlichting. De LED-verlichting zorgt ervoor dat koplampen kleiner en feller kunnen worden, wat zeker nodig is als de ontwikkelingen van de fiets bijgebeend moeten worden. Soms wordt verlichting echter te sterk. Behalve te zwakke fietsverlichting heb je ook veel te sterke lampen. Als je daar in kijkt ben je snel verblind. Dat vinden de mannen in het bos misschien wel fijn, maar dat is niets voor op straat. Ook hierom zou het goed zijn als er wettelijke regels komen. Wij laten ons met het RKF leiden door STVZO-regels, die in Duitsland gelden. Daar hebben ze het wel goed voor elkaar,” aldus Leeseman. Prins vult aan: “We zien dat de verlichting steeds sterker wordt. Mede dankzij de e-bike, waarop je verder vooruit moet kunnen kijken. We moeten wel uitkijken dat we niet verzanden in een lux of lumen discussie. Verlichting is vooral een goed hulpmiddel om veilig te kunnen fietsen.”
     
    Om deze problemen aan de kaak te stellen zullen ze vanuit het keurmerk meer campagne gaan voeren volgend jaar.
     
    “We vinden het belangrijk om fietsverlichting goed onder de aandacht te blijven brengen. Het is te gek dat er in Nederland geen verlichtingswet is als het om de fiets gaat. Ze keuren bijna alles goed, terwijl het toch om veiligheid gaat. Er gebeuren helaas teveel ongelukken, omdat de fietsers in het donker niet goed gezien worden.”
     
    Lees het hele interview hier.
     

Relevantie

Scroll naar boven