Platform Veilig fietsen

VVN en gemeenten aan de slag met vernieuwde campagne

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Auteur:Veilig Verkeer NL
  • Datum:06-05-2021
Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft haar bekendste campagne – die met die spandoeken – in een nieuw jasje gestoken. De boodschap aan automobilisten luidt nu: ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ (voorheen ‘De scholen zijn weer begonnen)’. Ook het campagnebeeld is verbeterd. Kinderen communiceren nu zelf de boodschap en het handelingsperspectief voor de doelgroep is in één oogopslag duidelijk: ‘pas je snelheid aan’.

  • Met de campagne wil Veilig Verkeer Nederland, samen met gemeenten, scholen, vrijwilligers en bedrijfsleven het hoge aantal verkeersslachtoffers onder fietsende scholieren vlak na de zomervakantie terugdringen. Gemeenten die aan het nationale initiatief willen meedoen kunnen terecht op vvn.nl/oszwb-campagnematerialen. Oude spandoeken mogen gemeenten kosteloos terugsturen. Een kunstenaar maakt er vervolgens nieuwe tassen van. 



    De campagne moet gemeenten helpen bij het terugdringen van het hoge aantal verkeersslachtoffers onder fietsende scholieren vlak na de zomervakantie. Het initiatief start daarom in de laatste week van de zomervakantie en loopt tot twee weken na de schoolstart. 
     

    Upcycling moet verspilling tegengaan

    Doorgaans is de campagne in circa 80% van alle Nederlandse gemeenten te zien. De vernieuwing heeft Veilig Verkeer Nederland dan ook in nauwe samenwerking met gemeenten gedaan. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk gemeenten aan de campagne meedoen, presenteert Veilig Verkeer Nederland zeven redenen waarom de vernieuwde campagne beter is dan voorheen. Om verspilling tegen te gaan maakt kunstenaar Sally Pittmann van oude spandoeken die gemeenten terugsturen, gloednieuwe tassen #upcycling. 

     
    7 x beter

    1. Het nieuw toegevoegde woordje “onze” zorgt ervoor dat de boodschap dichter bij de mensen komt.  

    2. Kinderen communiceren nu zelf de boodschap en hiermee laten zij hun kwetsbaarheid in het verkeer zien. Dit motiveert je om je snelheid aan te passen. 

    3.  Het nieuwe campagnebeeld bestaat uit twee varianten en straalt daarmee meer diversiteit uit. De campagne stuurt zo bewust op een breed draagvlak. 

    4. Doordat kinderen aan een snelheidsmeter hangen is de boodschap (lees: handelingsperspectief) in één oogopslag duidelijk: ‘pas je snelheid aan’.  

    5. Voor het thema ‘snelheid’ is gekozen omdat te hoge snelheden in het verkeer tot de meeste ongelukken leiden. 

    6. De achtergrondkleur is niet meer wit, maar blauw. In het verkeer valt blauw meer op en het straalt ook rust en kalmte uit. 

    7. Het nieuwe campagnebeeld is het resultaat van een nauwe samenwerking met gemeenten, automobilisten en een communicatiebureau gespecialiseerd in gedragscampagnes (Open Now). 

     

    Campagnetoolkit

    Middelen die tijdens de campagne worden ingezet zijn spandoeken, posters, social media content, lokale activaties en perscommunicatie. Gemeenten kunnen hiervoor terecht op vvn.nl/oszwb-campagnematerialen.

Relevantie

Scroll naar boven