In de vrij smalle Zoutmanstraat in Den Haag moeten trams, auto’s en fietsers de weg delen. Zeker voor fietsers is de kans groot dat ze daarbij in een tramrail belanden. Op initiatief van een gemeenteraadslid is er nu een aantal waarschuwingsborden geplaatst die de fietsers op de risico’s moeten wijzen.
Fietsers zouden uiteraard meer gebaat zijn bij oplossingen die het probleem zelf aanpakken, bijvoorbeeld door de tramrails op te vullen met flexibel materiaal. Daarmee wordt al zeker een jaar of 6 geëxperimenteerd. Onder andere in Zwitserland werden in 2013 proeven genomen waarbij tramrails werd gevuld met een rubberprofiel. De wielen van de tram drukken het rubber bij het voorbijrijden in, en fietsers hebben geen last meer van de groef.
De resultaten waren echter niet hoopgevend. Het rubber had teveel last van de slijtage door de tramwielen.
Het idee werd recent weer opgepikt door twee studenten die er een prijs mee wonnen bij The Hague Innovators Challenge. Onder de naam SafeRails introduceerden ze eveneens een indrukbare vulling voor tramrails, maar het is ze tot nu toe niet gelukt een bruikbaar concept te ontwikkelen.