Robert Hulshof van CROW-Fietsberaad, het kenniscentrum voor fietsbeleid van de Nederlandse overheden, herkent het probleem. "Het is een kwestie van afstellen van de detectielussen die verzonken zijn in het wegdek. Het werkt op metaal en gewicht en daar zit het probleem. Maar te licht afstellen, betekent dat het verkeerslicht op te veel bewegingen reageert.”
De razendsnelle fietsen die tot 45 km/u kunnen, zijn verplicht op de rijbaan te rijden. Maar er is alweer één gemeente die daar een uitzondering op maakt. In Rotterdam mogen speed pedelecs per 1 april met een speciale ontheffing ook gebruikmaken van het fietspad. Daar geldt dan wel een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.
Ergernis
Hulshof: "Ik snap het wel, want de speed pedelec-rijder voelt zich vaak onveilig tussen auto’s en vrachtwagens. De fietsen kunnen wel 45 kilometer per uur, maar het is lastig om continu die hoge snelheid vast te houden, terwijl het snelle verkeer de 50km/u moeiteloos aantikt. Dat zorgt voor ergernis van beide kanten.”
Lees het volledige artikel op de website van De Telegraaf.