Platform Veilig fietsen

Remlicht voor de fiets?

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Auteur:De Fietsersbond
  • Datum:29-10-2021
Op snelle speedpedelecs zijn remlichten al verplicht (brommerwetgeving). En er zijn steeds meer e-bikes met remlichten. Racefietsers gebruiken ze ook wel eens. Heeft een remlicht zin of is het niet meer dan een leuke gadget?

  • Op speedpedelecs (voor de wet een brommer) zijn remlichten verplicht. Dat is ook begrijpelijk omdat ze vaker op de weg zullen moeten fietsen tussen de automobilisten.
     

    Wanneer is een remlicht op een fiets aan te raden?

    Zou het voor gewone fietsers een goed idee zijn? Misschien wel. Als je snel fietst of in het donker kunnen remlichten een extra hulpmiddel zijn. Veel ongelukken gebeuren omdat mensen moeilijk kunnen inschatten wat andere fietsers gaan doen. Gaan ze naar links en naar rechts of gaan ze ineens stoppen? Met een remlicht kunnen anderen eerder zien wat je gaat doen.
     

    Geïntegreerde remlichten

    Voor e-bikes zijn remlichten niet verplicht, maar ze worden wel steeds vaker standaard gemonteerd. Zo heeft Amslod bijvoorbeeld nieuwe achterlichten ontwikkeld met geïntegreerde heldere LED-remlichten. Het remlicht zit op elke nieuwe Amslod-fiets. Ook merken als Cowboy en Kalkhoff kiezen voor remlichten. Batavus gaat volgend jaar ook standaard remlichten monteren.Fietslichtenfabrikant Spanninga speelt handig in op de trend en ontwikkelde voor de fietsindustrie de Flexio, speciaal voor e-bikes. Dit achterlicht is geïnspireerd op verlichting uit de auto-industrie en heeft ook een remlichtfunctie.
     

    Welke remlichten zijn er voor de fiets te koop?

    Een goede achterlamp met remlicht is inmiddels ook gewoon voor de consument te koop. Meestal best prijzig. Maar ondertussen komen er steeds meer low-budget achterlichten met remlichtfunctie op de markt.
    De Blaze bijvoorbeeld, het eerste achterlicht van Sigma Sport met een remlichtfunctie. Goed zichtbaar overdag en ’s nachts. De lange brandduur, een reikwijdte van 500 meter en de aantrekkelijke prijs maken de Blaze tot de allrounder voor elke zadelpen. Hoe werkt het? Een bewegingssensor herkent het remmen (vertragen) van de fietser en geeft dit aan met een extra krachtig lichtsignaal. Misschien iets meer gericht op de racefietser qua design. Maar hij past op elke zadelpen.
     
    Het G-Ray.2 USB-achterlicht van Litecco met remlicht is vergelijkbaar met de Sigma Sport Blaze, maar heeft meer mogelijkheden bij het monteren op de fiets en zou een batterijduur van 12 uur moeten hebben. Het Litecco-achterlicht kan je met een klikhouder aan het frame of aan de zadelpen van je fiets monteren. Wie het wil, kan het ook met een clip aan een rugzak vast maken.
      

    Slimme fietslampen

    Net zoals alles wat te maken heeft met techniek en electronica, is er altijd een volgende stap. Het Amerikaanse Garmin, bekend van de fietsnavigatie, heeft voor de fietser de Varia ontwikkeld:  een achteruitkijkradar met achterlicht. Het systeem is verbonden met je Garmin-fietscomputer of je smartphone en waarschuwt je voor voertuigen die van achteren naderen. De Varia geeft licht- en geluidssignalen voor achteropkomende voertuigen tot op 140 meter afstand en geeft dan ook meteen beter zichtbare verlichting. 
     
    De Cosmo Ride biedt slimme fietsverlichting met een ingebouwd remlicht én knipperlichtfunctie. De knipperlichtfunctie is niet automatisch. Je moet zelf op je stuur aangeven welke kant je op gaat, wat het dan toch weer iets minder veilig maakt. De Cosmo Ride is afneembaar en te monteren op een fietshelm met een kleefstrookje of elastiek, maar is ook te monteren op een zadelpen. De Cosmo Ride is onder andere verkrijgbaar bij Decathlon.
     
    Uiteindelijk is de vraag: voegen remlichten iets toe aan de fietsveiligheid of is het niet meer dan een leuke gadget?

    De oorspronkelijke versie van dit artikel werd gepubliceerd op fietsersbond.nl

Relevantie

Scroll naar boven