Platform Veilig fietsen

Remhulp op trams kan aanrijdingen voorkomen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:18-03-2019
Over de verkeersveiligheid van trams is niet zo heel veel bekend, behalve het feit dat een botsing met een fietser relatief vaak een fatale afloop heeft. Een slim detectiesysteem moet trambestuurders helpen om aanrijdingen te voorkomen.

  • Niet dat de oorzaak van die ongevallen veelal bij de trambestuurder ligt. Onderzoek van een aantal jaren geleden leert dat bij letselincidenten in slechts 2% de trambestuurder juridisch schuldig is bevonden. Hoofdoorzaak is dat de tegenpartij geen voorrang heeft verleend. En vaak gaat het dan vaak om fietsers en voetgangers die onvoldoende aandacht hebben voor andere weggebruikers, al dan niet door het gebruik van smartphones en oordopjes, zo leert de ervaring van het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM. Daar komt bij dat een tram vanwege zijn zware gewicht een twee tot drie keer langere remweg heeft dan een auto.

    De voorzijde van de trams wordt nu voorzien van een speciale camera en een radarsensor die continu omgevingsdata verzamelen tot een maximale afstand van tachtig meter voor de tram. Het systeem kan nu bussen, auto’s en vrachtwagens herkennen. Het systeem bepaalt steeds of er een kritieke situatie is op basis van de snelheid van de tram, de snelheid van het gedetecteerde object en de locatie ervan. Deze gegevens toetst het systeem voortdurend aan de vooraf bepaalde waarden, zoals de afstand waarop het systeem de bestuurder begint te waarschuwen voor een gedetecteerd object. Dit gebeurt met een geluidssignaal en knipperend symbool op het scherm van de trambestuurder. Ook berekent het systeem de remafstand die nodig is om een aanrijding te voorkomen.

    Fabrikant Siemens werkt eraan om in de toekomst ook voetgangers en fietsers op die manier te detecteren. Uiteindelijk kan dit concept leiden tot de ontwikkeling van compleet zelfrijdende trams, waar Siemens al mee aan het experimenteren is in Duitsland.

Relevantie

Scroll naar boven