Een dure speed-pedelec of toch maar de gewone elektrische fiets opvoeren? [VRT NWS]
Een gewone elektrische fiets biedt trapondersteuning tot 25 km per uur. Bij de speed-pedelec ligt de grens op 45 km per uur en daarom moet de fiets verzekerd zijn en de berijder een helm dragen. Omdat die hogere snelheid extra eisen stelt aan een fiets, zijn speed-pedelecs behoorlijk aan de prijs. Dat lijkt er mede aan bij te dragen dat het opvoeren van standaard elektrische fietsen meer in zwang raakt.
Liever 70 km per uur?
Bij onze zuiderburen bezochten journalisten van VRT NWS ‘under cover’ een aantal fietshandelaren met de vraag of die bereid waren een gewone elektrische fiets op te voeren. Van de zes bezochte handelaren hadden vier daar totaal geen moeite mee. Soms werd het zelfs spontaan aangeboden, en wie wilde kon de fiets laten afregelen op 70 km per uur.
Het programma Factcheckers van de Belgische TV deed het experiment nog eens dunnetjes over. Ongeveer de helft van de 50 Belgische fietsenwinkels die men opbelt zegt een e-bike te kunnen opvoeren. En men laat zien dat het een koud kunstje is zelf een opvoersetje aan te brengen.
Ook in Duitsland zorgt de opgevoerde e-bike voor onrust. In een rapportage van de Duitse ARD - met onder meer beelden van een fietser die werd geflitst met een snelheid van 68 km per uur - wordt zelfs beweerd dat 1 op de 3 elektrische fietsen zou zijn opgevoerd.
Hoe de situatie in Nederland laat zich raden. Een beetje Googlen en een tiental bedrijven komt bovendrijven die opvoersetjes aanbieden of die bereid zijn om een opvoerchip te monteren. En ook via sociale media wordt er het nodige aangeboden.
Uiteraard weten de leveranciers ook dat het rijden op een opgevoerde elektrische fiets illegaal is, dus wordt er altijd bij vermeld dat men met zo’n fiets niet de openbare weg op mag.
App
Het opvoeren kan eenvoudig gebeuren met een chip die ervoor zorgt dat in de besturing van de motor ieder tweede snelheidsimpuls wordt wegdrukt, waardoor de fiets niet op 25 km wordt begrensd, maar op 50 km per uur, zo legt een Duitse expert uit in Spiegel Online. Maar 75 km per uur kan ook. Sommige opvoersetjes blijken zelfs instelbaar met een app.
Maatregelen
Bosch, één van de belangrijkste leveranciers van de elektromotoren, zit met het opvoeren behoorlijk in zijn maag. Op een speciale webpagina roept men de branche op om hier niet mee te gaan omdat het imago en daarmee de toekomst van de elektrische fiets geschaad wordt.
Iedereen is het er wel over eens dat controle op dergelijke manipulaties uiterst lastig is. De rollenbank om fietsen te testen is omslachtig en het verbieden van de verkoop van dergelijke opvoersetjes zal ongetwijfeld tot een illegaal circuit leiden.
Volgens de Belgische verkeersminister De Crem kan het ook zonder wetswijzging. De Crem stelt voor de chips van de fietsen bij controles elektronisch uit te lezen met een laptop.
Overigens blijft men in België gecharmeerd van de speed pedelec en doet men het nodige aan promotie én educatie. In dat kader introduceerde men zelfs een speciale (bedrijfs)opleiding voor snelle fietsers. In een twee uur durende training krijgt men in theorie en in de praktijk inzicht in de risico's van het rijden met de speed pedelec. Er wordt aandacht besteed aan zowel bewustwording van het feit dat het belangrijk is om steeds je snelheid aan te passen aan de omgeving, en aan hoe je op een veilige manier tot stilstand kan komen.
Ondertussen hopen de Duitsers vooral dat het probleem minder wordt, als vanaf medio dit jaar nieuwe elektromotoren op de markt komen die niet zo makkelijk zijn op te voeren, hoewel men daar direct bij aantekent dat de vraag is hoe lang dat stand houdt.
Nederland
Tenslotte ook nog even de Bovag gevraagd hoe ze tegen het opvoeren aankijken. De brancheorganisatie zegt mordicus tegen het opvoeren te zijn. "Het is gevaarlijk, de techniek van een gewone e-bike is niet ontworpen voor hogere snelheden (frame, remmen). Bij hogere snelheden zijn een helm en verzekering verplicht, dat is niet voor niks. En als je sneller wil, kun je een speedpedelec kiezen."
De Bovag zegt niets te weten over de omvang van het probleem in ons land. "Maar dàt het voorkomt staat vast." De Bovag zegt ook niets te weten over mogelijke maatregelen.tegen het het opvoeren..
Inmiddels zijn er naar aanleiding van bovenstaand artikel Kamervragen gesteld door Maurits von Martels (CDA) aan minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW. Hij wil onder meer van de minister weten hoe groot het probleem in Nederland is en, indien dit nog niet bekend is, of de minister dit wil laten onderzoeken. Ook vraagt hij de minister of er wordt opgetreden tegen bedrijven die opvoersetjes verkopen cq. monteren en op welke wijze via handhaving wordt voorkomen dat elektrische fietsen worden opgevoerd.