Platform Veilig fietsen

Ook Amersfoort laat speed-pedelec met ontheffing toe op fietspad

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:02-06-2021
  • Startdatum:2-6-2021 07:38:23
Na Rotterdam kunnen nu ook berijders van een speed-pedelec in Amersfoort een ontheffing krijgen om het fietspad te gebruiken. Voorwaarde is dat men een maximumsnelheid aanhoudt van 30 km/h.

  • Speed-pedelec_l.jpg

    Foto: Gemeente Rotterdam

    Provincie Gelderland was in 2017 de eerste wegbeheerder die besloot speed-pedelecs op het fietspad toe te staan. Men deed dat met behulp van het onderbord ‘speed-pedelecs toegestaan’. Na een evaluatie in 2018 heeft de provincie besloten om de maatregel te handhaven. Ondertussen hebben ook de gemeente Wageningen en provincie Groningen deze maatregel toegepast.

    In Rotterdam koos men voor een andere oplossing. Daar werd op 1 april 2020 een ontheffing-systeem ingevoerd. Speed-pedelecrijders mogen met zo’n ontheffing - als ze dat willen - op het fietspad rijden.
    Amersfoort kiest nu ook voor deze oplossing. Speed-pedelecrijders mogen sinds 1 juni 2021 zelf beslissen waar ze willen fietsen: op de rijbaan óf op het fietspad. Op dit moment moet de speed-pedelec zich houden aan de regels voor bromfietsen wat inhoudt dat de fietser zich op de weg tussen de andere bromfietsers en auto's in de stad moet begeven. Veel speed-pedelecers voelen zich onveilig als zij in de stad tussen het andere verkeer moeten fietsen. De fietsen kunnen tot 45 km per uur rijden, maar het is lastig om continu die hoge snelheid vast te houden. Door ze in de stad met de maximale snelheid van 30 km per uur toe te laten op het fietspad kunnen speed-pedelecers zelf beslissen waar zij zich veilig voelen. Bij deze snelheid blijft het fietspad ook veilig voor andere gebruikers, zo beargumenteert de gemeente de maatregel.

    Behalve deze bekende redenen, noemt Amersfoort ook een paar andere argumenten waarom deze fietsers zich niet prettig voelen op de rijbaan voor auto’s. Zo krijgen ze soms te maken met een lage accuspanning, waardoor ze het met minder trapondersteuning en dus een lagere snelheid moeten doen. Daarnaast ervaart de gebruiker onzekerheid bij verkeerslichten, omdat de detectie speed-pedelecs niet altijd opmerkt. Gebruikers moeten daardoor soms het rode licht negeren, wat voor onveiligheid zorgt. Daarnaast geeft ca. 90% van de speed-pedelec gebruikers aan op dit moment in meer of minder mate al (illegaal) gebruik van het fietspad te maken. En, niet alle modellen speed-pedelecs halen (eenvoudig) een snelheid van 45 km per uur.

    Verschillende wegbeheerders (gemeente Utrecht, Noord-Brabant) zijn van plan een vergelijkbare maatregel te treffen.

Relevantie

Scroll naar boven