Platform Veilig fietsen

Nog geen speciale maatregelen tegen opvoeren elektrische fietsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:24-05-2019
Minister Nieuwenhuizen van I&W zal nog geen speciale maatregelen nemen tegen het opvoeren van elektrische fietsen. Wel heeft ze de Fietsersbond, BOVAG en RAI-vereniging gevraagd om ‘de vinger aan de pols te houden’.

  • Dit zegt de minister in antwoord op Kamervragen van Von Martels (CDA) over het opvoeren van elektrische fietsen, naar aanleiding van het bericht ‘Opvoeren elektrische fiets zorgt voor ophef in Duitsland en België’ op deze website.
     
    De minister erkent dat het opvoeren van elektrische fietsen onverstandig is en tot gevaarlijk situaties kan leiden, omdat zo’n opgevoerde fiets zeer waarschijnlijk niet voldoet aan alle toelatingseisen waar een speed-pedelec wel aan moet voldoen, zoals een stevig frame dat grotere krachten op kan vangen en betere remmen.
     
    Het is niet bekend hoe groot het probleem in ons land is, aldus de minister. Op dit moment rijden er naar schatting rond de 2,4 miljoen elektrische fietsen in Nederland rond. ‘Ik wil voorkomen dat we nu direct met strengere regels deze hele groep op extra kosten of andere lasten jagen’, aldus de minister. ‘Ik heb de Fietsersbond, BOVAG en RAI-vereniging gevraagd om samen met mij de vinger aan de pols te houden. Op die manier krijg ik in beeld of er aanleiding is voor het nemen van extra maatregelen. Zij zullen ook hun achterban actief informeren dat opvoeren van elektrische fietsen onverstandig en gevaarlijk is.’
     
    Het verkopen van opvoersetjes is helaas binnen Europa niet te verbieden, zo blijkt uit jurisprudentie van het Europese Hof, zo stelt de minister verder, die wel meldt dat OM en politie hebben aangegeven dat wordt gehandhaafd op opgevoerde elektrische fietsen. ‘Er kan met een rijproef worden getest of de trapondersteuning stopt bij 25km/h.’
     
    Op de vraag of de oplossing van de Belgische verkeersminister De Crem om chips van de fietsen bij controles elektronisch uit te lezen met een laptop bruikbaar is, antwoordt de minister dat er verschillende technieken zijn waarmee de maximumsnelheid voor de trapondersteuning softewarematig naar boven kan worden aangepast. ‘Niet al die aanpassingen zijn door de politie uit te lezen. Ook wanneer dat wel het geval is, blijft een rijproef nodig om een overschrijding van de toegestane maximumsnelheid vast te stellen.’

Relevantie

Scroll naar boven