De eerste scholen openen weer hun deuren. Om het aantal ongevallen in deze periode terug te dringen breidt VVN de activiteiten rondom haar scholierencampagne dit jaar uit. Naast spandoeken en posters in het straatbeeld met de tekst "Onze scholen zijn weer begonnen", verschijnt dezelfde boodschap dit jaar ook op het navigatiescherm van honderdduizenden automobilisten.
Dit is mogelijk gemaakt doordat Waze, TomTom en Flitsmeister aan de campagne meewerken. Het betreft een pilot samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
VVN hoopt dat automobilisten fietsende scholieren helpen veilig op school te komen door met een gepaste snelheid te rijden. Ook helpt het wanneer automobilisten schoolzones mijden.
Een andere nieuw initiatief is dat leasebedrijf Athlon hun klanten oproept op om deze periode in het verkeer extra alert te zijn op fietsende scholieren en hiervoor hun snelheid aan te passen. Ook gaan medewerkers van Athlon weer gastlessen geven op bijvoorbeeld basisscholen van hun kinderen met verkeersveiligheid als centraal thema, maar vragen dit jaar ook aan hun klanten om hieraan mee te doen. Werkgevers kunnen zich als gastdocent aanmelden bij Athlon voor de voorlichtingscampagne over verkeersveiligheid in hun regio.