Europees is er nog vrijwel niets geregeld voor de e-step en de regels in Duitsland zijn dan ook anders dan in Nederland. De maximumsnelheid bedraagt 20 km/uur, de bestuurder moet minstens 14 jaar zijn. Rijden op trottoirs is niet toegestaan.
In Nederland mogen e-steps de weg op als ze zijn toegelaten als 'bijzondere bromfiets'. Dat betekent meestal een minumleeftijd van 16 jaar, een (bromfiets)rijbewijs en een kenteken. En goedkeuring door de RDW, wat - afgezien van wat buitenissige modellen - voor de meeste e-steps nog niet het geval is. Een en ander betekent ook dat e-steps altijd het fiets/bromfietspad moeten gebruiken, of bij het ontbreken ervan de rijbaan.
Over de verkeersveiligheidsaspecten van de e-step is weinig bekend. Het Duitse verkeersveiligheidsinstituut van de verzekeraars (UDV) deed onlangs voor het eerst botsproeven met een fiets en een e-step. Men liet een e-step een langzame fietser inhalen, waarbij ze elkaar raken. Je ziet de berijder van de step hard met het hoofd op de grond terecht komen, maar harde conclusies trekt het instituut nog niet uit de proef.
Een rondvraag onder ziekenhuizen en politie, gecombineerd met eigen waarnemingen, brengt de onderzoekleider echter wel tot de - voorlopige - conclusie dat het aantal ongevallen per kilometer duidelijk hoger ligt dan bij fietsers, met soms zware verwondingen. Verder valt op de regels massaal worden overtreden. Men rijdt met zijn tweeën naast elkaar, rijdt op het trottoir, is te jong, of onder invloed van alcohol.
Toch gunt Siegfried Brockmann van de UDV de e-step voorlopig nog het voordeel van de twijfel. ‘De e-step verdient een kans om zich te bewijzen als zinvolle aanvulling op de mobiliteitsmix. Daarvoor heb je minstens een jaar nodig’, aldus de onderzoeker die wel als voorwaarde stelt dat de regels strikt worden gehandhaafd: de politie moet streng optreden, de boetes moeten omhoog en verhuurfirma’s moeten hun klanten voorlichten wat wel en niet mag. En liefst wordt ook een nul-promilleregel ingevoerd.