De Duitse app komt voort uit een project in Düsseldorf, waarbij een aantal geavanceerde IT-mobiliteitsoplossingen voor verschillende vervoerwijzen zijn beproefd op een 20 km lang proeftraject. Eén van de resultaten was de Traffic Pilot-app voor op je smartphone.
De app geeft aan of je het volgende verkeerslicht bij groen kunt halen. En zit dat er niet in, dan geeft de app aan hoe lang het duurt voordat het licht weer van rood op groen gaat. Het idee is dat het zo relaxter fietsen is door de stad.
De prognose van de groen/roodtijd komt vanaf de centrale verkeersserver van de stad. Via een serviceprovider worden die gegevens via het gsm-netwerk naar de gebruiker gezonden. Dat kan behalve een fietser overigens ook een automobilist zijn.
Daar zitten wel wat haken en ogen aan. Bij een vaste regelcyclus is de voorspelling eenvoudig te maken, maar bij een verkeersafhankelijke regeling kan het lastig worden. Als de prognose onvoldoend betrouwbaar is, wordt deze genegeerd. Op een
kaart is aangegeven door de ontwikkelaar van de app (Gevas) hoe dat in de praktijk uitpakt.
Het systeem zal verder worden uitgerold in Düsseldorf en enkele andere Duitse gemeenten werken aan een introductie.
Verschil met de Nederlandse Schwung app zit ‘vooral in het feit dat Schwung gebruikt maakt van tweerichtingverkeer tussen fietser en verkeerslicht. De fietser kondigt zijn komst aan met de app, die hierbij als een soort detector functioneert. De verkeersregelautomaat moet het liefst een zogenaamde iVRI-automaat zijn – een intelligente verkeersregelautomaat - om de app optimaal te kunnen gebruiken. Dat is onder meer in ’s-Hertogenbosch en Enschede het geval. Het idee is dergelijke automaten op grote schaal te introduceren, maar dat is tamelijk kostbaar en loopt nog niet zo heel hard. De teller staat nu rond de 300, op een totaal van ruim 5000 vri’s in ons land.