Het onderzoek [niet open access] richtte zich op fietsslachtoffers die werden binnengebracht op de Spoedeisende hulp van het VieCuri Medical Center in Venlo. Daar werden de ongevallen en de daaruit voorgekomen verwondingen over de eerste maanden van 2018 geanalyseerd. In totaal ging het om 169 fietsers, waaronder 78 berijders van een elektrische fiets.
In een kwart van de gevallen ging het om een aanrijding met een auto of een andere fietser. Bij driekwart ging het om een enkelvoudig ongeval, vaak met een lage of matige snelheid, tot 15 km/uur. Bij de e-fiets zat 75,6% in die range, bij de gewone fiets 83,3%.
‘Dit sluit niet aan bij het wijd verbreide beeld dat e-fietsongevallen het gevolg zijn van hogere snelheden’, aldus de eerste conclusie van de onderzoekers.
De e-fietsers waren gemiddeld wel ouder en hadden ook vaker andere medische aandoeningen. Maar afgezien van blauwe plekken en meer thoracic trauma (15,4% tegen 3,3% bij de gewone fietsers) werden er geen verschillen gevonden in de ernst van de verwondingen. Zo hadden beide groepen bijvoorbeeld even vaak een chirurgische ingreep nodig. En ook de verwondingen aan hoofd, armen en benen lagen op ongeveer hetzelfde niveau.
Wat wel erg opviel is dat vooral gewone fietsers vaak gedronken hadden voordat ze op de Spoedeisende hulp belandden. 40% het een slok op, tegen 19,2% bij de e-fietsers.
Er waren te weinig helmgebruikers om daar iets over te kunnen zeggen, maar de onderzoekers verwachten daar zeker gunstige effecten van. Evenals van het terugdringen van het alcoholgebruik.