Dit heeft het college van B en W besloten. Als eerste zijn de J.P. Heijestraat en de Eerste van Swindenstraat aan de beurt. Het gaat om tijdelijke maatregelen die in eerste instantie tot 31 oktober duren.
Vooraf wordt voor elke straat een verkeersveiligheidstoets uitgevoerd. Daarnaast wordt de maatregel alleen genomen in straten waar 30 km per uur gereden mag worden, of wordt de straat met behulp van drempels tijdelijk veranderd in een 30 km/h-straat. De eerste dagen na invoering zullen bovendien verkeersregelaars in de straten aanwezig zijn om eventuele vragen te beantwoorden en mensen op weg te helpen. Na invoering van de maatregel worden de effecten intensief gemonitord.
Het gaat vooral om straten waar veel verkeer is, veel winkels of cafés zijn en waar de straatindeling relatief snel is aan te passen. Naast de J.P Heijestraat en de Eerste van Swindenstraat gaat het om de Rijnstraat (tussen Vrijheidslaan en de Van Woustraat ) en de Museumbrug. De aanpassingen in die laatste twee straten volgen snel na die in de J.P. Heijestraat en de Eerste van Swindenstraat.
Voor een aantal andere straten die als knelpunt naar voren zijn gekomen, worden momenteel nog de verplichte verkeersveiligheid- en doorstromingstoetsen uitgevoerd.
Tegelijk met het verplaatsen van de fiets naar de rijbaan wordt in de genoemde straten gekeken naar andere mogelijkheden om ruimte te maken. Zo wordt onder meer gekeken naar het verplaatsen van objecten of het invoeren van éénrichtingsverkeer voor voetgangers.