Daarmee wil men fietsers alert maken op afslaand vrachtverkeer en de dode hoek. Er komen extra borden om vrachtwagenchauffeurs alert te maken op fietsers.
Vorig jaar heeft de gemeente op een paar kruisingen getest of de dodehoekstempels ook effect hebben. Uit de test bleek dat iets meer dan helft (53%) van de fietsers de markering ziet. De meeste fietsers begrijpen de markering (83%) en weten vervolgens wat ze moeten doen. En doen dat ook. Voordat de markeringen waren aangebracht, keek 28,4% van de fietsers naar links op de geteste kruispunten. Nadat de markeringen aangebracht waren, was dat percentage 35,4. Ook werden minder bijna-ongelukken waargenomen.
Om ongelukken, waarbij de dode hoek een rol speelt, zo veel mogelijk te voorkomen neemt de gemeente nog meer maatregelen. Op 69 drukke kruispunten in de stad hebben verkeersdeelnemers tegelijk groen licht en is veel vracht- en fietsverkeer. Onderzocht wordt of op deze kruispunten de verkeerslichten kunnen worden aangepast, of dat er een vak voor rechtsaf bij gemaakt kan worden. Daarnaast kijkt men of obstakels kunnen worden weggehaald, die het zicht voor het verkeer belemmeren, zoals vuilnisbakken, planten, geparkeerde auto's of fietsen.
Voertuigtechnische oplossingen
Behalve dit soort oplossingen,, wordt ook gewerkt aan voertuigtechnische oplossingen. Een recente uitgave van SmartwayZ.NL biedt een overzicht van de stand van zaken op dit moment. De organisatie bundelt alle instanties die zich in Zuid-Nederland bezig houden met mobiliteit.
Oplossingen variëren van een goede afstelling van de spiegels tot het gebruik van camera's, fietsdetectiesystemen en aanpassingen aan het voertuig zelf.
Maar ook kan men denken aan het weren van zware vrachtauto’s uit steden en dorpen. 'Dit zou betekenen dat de distributiecentra buiten de bebouwde kom geplaatst moeten worden. Zware vrachtauto’s kunnen hier hun goederen leveren, waarna lichtere vrachtauto’s de stad of het dorp in kunnen rijden. Een andere mogelijkheid om het verkeer te scheiden is de venstertijden te verschuiven. Zwaar vrachtverkeer wordt dan in de stad toegelaten op tijdstippen waarop er weinig fietsers op de weg zijn.'
'Los van veiligheid kennen deze maatregelen echter ook nadelen van bijvoorbeeld significant meer voertuigen die door het centrum zouden moeten rijden. Ook zouden gevaarlijke kruispunten aangepast kunnen worden. Door stopstrepen en haaientanden ruim achter de fietser te verplaatsen (zoals bij een opgeblazen fiets opstelstrook). Zo heeft de vrachtautochauffeur direct zicht op de stilstaande fietsers. Een andere optie is om de fietsers apart groen licht te geven.'