In Nederland is de situatie niet veel anders. In 2019 kwamen 9 mensen om het leven bij een ongeval op een spoorwegoverweg. Van de in totaal 33 ongevallen op een met slagbomen bewaakte overweg negeerde de gebruiker de beveiliging. Daarnaast registreerde Prorail in totaal 191 bijna-ongevallen, 133 maal met langzaam verkeer.
Reden voor Infrabel, zeg maar het Belgische Prorail, een Warning Box te ontwikkelen.
Het principe is eenvoudig. Zodra iemand de spoorweg oversteekt bij gesloten slagbomen klinkt onmiddellijk een luid alarm dat een afschrikwekkend effect heeft.
En dat lijkt te werken. Inmiddels staan er al op drie locaties van dergelijke installaties en worden er wellicht meer.
Het systeem zit vernuftig (en daardoor goedkoop) in elkaar. Zodra de slagboom neergaat, wordt dat opgemerkt door een sensor die vervolgens een andere sensor activeert die personen op de overweg detecteert. Een zonnepaneel maakt het systeem onafhankelijk van het stroomnet en daardoor ook makkelijk verplaatsbaar.