Ook in Utrecht heeft men te maken met overvolle fietspaden. De gemeente doet daarom tussen juni en december proeven doen op het (brom)fietspad langs de Biltstraat om te bekijken of men de beleving van fietsdrukte kan verminderen, zodat fietsers zich prettig en zonder stress kunnen verplaatsen.
Bij een proef na de zomervakantie krijgen (brom)fietsers via 2 digitale borden een snelheidsadvies. Voor de proef worden via een paar sensoren gegevens gemeten, zoals de aantallen en snelheid van fietsers, bromfietsers, snorfietsers, bakfietsen. De metingen zijn anoniem, benadrukt de gemeente. De sensoren meten alleen dát iemand voorbijkomt, niet wie. De sensor werkt niet met wifi-gegevens en meet niets van de telefoon. Voor die tijd wordt dit eerst getest met gewone borden. Tijdens deze proeven wil men zien wat wel én niet werkt. Fietsers wordt daartoe naar hun mening gevraagd.
Later volgen twee andere experimenten: een optische hindernis en een aanpassing van de belijning.
Utrecht gaat ook proeven doen met intelligente verkeerslichten, de iVRI, o.a. op het kruispunt Archimedeslaan – Pythagoraslaan. Met behulp van radar detecteren de iVRI’s (groepen) fietsers die zo sneller of langer groen licht hebben. Ook test men een eigen versie van de fiets-app waarmee fietsers hun komst bij verkeerslichten aankondigen.