De ANWB pleit er voor dat elektrische steps, onewheels en speed pedelecs gebruik mogen maken van het fietspad. Voor zwaardere voertuigen die begrensd zijn op 25km/u is er vaak geen optimale plek. Denk hierbij aan elektrische bakfietsen en cargo bikes die niet mee kunnen komen op de hoofdrijbaan en vrij zwaar zijn voor op het fietspad. De ANWB heeft een visie ontwikkeld op de manier waarop je met al deze “micromobiliteiten” om zou kunnen gaan.
Kansen en uitdagingen
Micromobiliteiten kunnen er in de nabije toekomst voor zorgen dat het verkeer als geheel veiliger wordt. Het vervangt een deel van de ritten met zwaardere vervoermiddelen, zoals de auto en bestelbus. Juist die vervoermiddelen zijn vaak betrokken bij ernstige verkeersongevallen.
De impact van micromobiliteit op het milieu is kleiner dan de auto, bestelbus en vrachtwagen. Daarnaast nemen ze minder plek in beslag op de weg en geparkeerd. Als meer mensen overstappen op het gebruik van micromobiliteiten is er ruimte om de stad leefbaarder te maken en neemt de bereikbaarheid toe.
De visie van de ANWB wordt overzichtelijk uiteengezet op een speciale pagina op hun website. Klik hier om de pagina te bekijken.
NVVC 2020
Tijdens NVVC congres op 26 november licht Roxy Tacq toe hoe de ANWB tot deze visie is gekomen. Wil je er bij zijn?
Schrijf je in voor het NVVC.