In 2008 is het Fietsplan vastgesteld. De afgelopen 5 jaar zijn diverse ontwikkelingen aan de orde geweest.
In deze herziening is de verkeersveiligheid op de gemeentelijke wegen zonder fietspad opnieuw beoordeeld. De beoordeling is objectief gemaakt door de aspecten: functie, breedte, schoolroute, intensiteit en ongevallen opnieuw te beoordelen.
De wegen die op 4 of meer aspecten scoren, hebben prioriteit 1 gekregen. Op deze groep wegen heeft de aanleg van een fietspad de hoogste urgentie. Inmiddels zijn meerdere fietspaden met prioriteit 1 aangelegd (Eggeweg/Oshaarseweg te Koekange) en in voorbereiding (Meppelerweg, Ommerweg). De wegen met een score van 3 zijn
ingedeeld in prioriteit 2.
Herziening
De volgende aspecten zijn onderzocht:
- schoolroutes;
- afwegingen;
- prioritering;
- begin/eind bebouwde kom grens;
- onteigening (benodigde gronden);
- kosten;
- provinciale subsidie;
- financiering.
De hiervoor aangegeven punten geven aanleiding om in het ‘Fietsplan De Wolden’ een aantal wijzigingen door te voeren. De wijzigingen hebben invloed op de onderstaande hoofdstukken en paragraven:
- Hoofdstuk 3, Huidige Situatie;
- Paragraaf 3.2 Routes
- Paragraaf 3.3 Meetgegevens
- Hoofdstuk 4 Doelen (kaders);
- Hoofdstuk 5, Aanpak;
- Paragraaf 5.1 Prioriteiten verkeersknelpunten
- Paragraaf 5.4. Kostenbegroting
- Paragraaf 5.6. Subsidie