Fietsplan 2008 gemeente De Wolden

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Gemeente De Wolden
  • Datum:28-08-2008

Een verrijking&van het Beleidsplan Verkeer en Vervoer (GVVP) die voorziet in de maatschappelijke inzichten en wensen van de inwoners van de gemeente. Dit fietsplan is in 2013 herzien.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het gemeentebestuur heeft bepaald dat er een evaluatie  en herziening van het geldende fietspadenplan dient te worden opgesteld. Dit in 2002 opgestelde plan vormde onderdeel van een evaluatie van het Beleidsplan Verkeer en Vervoer (GVVP). Het fietspadenplan voorziet door gewijzigde maatschappelijke inzichten niet langer in de wensen van de inwoners. Reden om een nieuw plan op te stellen.

    Fietsen in De Wolden moet prettig en veilig zijn, voor inwoners en voor toeristen. Dat wordt o.a. bereikt door te investeren in de aanleg van nieuwe fietspaden. Het op niveau houden of verbeteren van het bestaande netwerk is ook belangrijk.

    De diverse fietsroutes zijn opnieuw beoordeeld met behulp van een aantal objectieve criteria. Daarbij is een nieuwe norm gehanteerd voor de verkeersintensiteit. In veel gevallen voldoen de huidige routes en zijn er geen maatregelen noodzakelijk. In andere situaties is dit niet het geval. Bij een aantal erftoegangs-verzamelwegen moeten de fietsers gebruik maken van  een rijbaan met veel motorvoertuigen. De route vormt dan geen goede en veilige verbinding. De aanleg van een vrijliggend fietspad uit verkeersoverwegingen kan in dergelijke situaties gewenst zijn. Een fietspad heeft altijd een toeristisch en recreatieve meerwaarde,  ook wandelaars kunnen veilig gebruik maken van de verbinding.
     
    De aanleg van fietspaden is kostbaar. Eigendommen van derden moeten worden aangekocht en aannemers moeten werken uitvoeren. Het realiseren van de eerste twee prioriteiten van dit plan kost 8,7 miljoen euro. Voor de uitvoering van de eerste fase is  4 miljoen euro nodig. Daarbij is overigens geen rekening gehouden

    met subsidies. Om in aanmerking te komen voor subsidie is het zaak tijdig voorbereidingen te treffen en de paden bij diverse instanties aan te melden voor subsidie. Door een voorbereidingskrediet van ca. 87.000 euro beschikbaar te stellen kunnen de maatregelen uit de eerste twee prioriteiten (in belangrijke mate) obstakelvrij worden gemaakt.

    De gemeente heeft een reserve fietspaden en wandelpaden. De financiering van de aanleg van fietsvoorzieningen vindt plaats vanuit de reserve en via subsidie van derden. In de oorspronkelijke opzet kon gemiddeld voor een bedrag van € 500.000 per jaar worden gefinancierd. De aanpak van de eerste twee prioriteiten zou dan 17 jaar gaan duren. In een aantal gevallen is het jaarlijkse bedrag onvoldoende om zonder te knippen de aanleg van een samenhangende verbinding te kunnen uitvoeren. Knippen in een route heeft  nadelige aspecten: kostenverhoging, langdurige overlast voor de bewoners en het versnipperen van een samenhangende route.

    Nieuw beleid moet draagvlak hebben. Het Fietsplan is daarom besproken met de Belangenverenigingen in De Wolden en met diverse instanties die bemoeienis hebben met fietsen in De Wolden  (VVN, Toeristisch Platform, Burgerinitiatief Oshaarseweg, enz.).

    Op 27 maart is tijdens de raadsvergadering geconcludeerd dat in grote lijnen met het ontwerp Fietsplan kan worden ingestemd. Overeenkomstig de inspraakverordening is het plan ter inzage gelegd. Tijdens deze procedure zijn meerdere schriftelijk reacties binnengekomen. Met name de in het ontwerpplan aangegeven uitvoeringstermijn werd (te) lang gevonden. In hoofdstuk 6 zijn de over de zienswijzen gemaakte afwegingen aangegeven. Bij de behandeling van de kadernota 2009 op 12 en 19 juni heeft de raad besloten extra middelen beschikbaar te stellen, de uitvoeringstermijn van de eerste 2 fasen van het Fietsplan kan daardoor binnen 10 jaar gerealiseerd worden. Door dit ambitieuze besluit wordt in belangrijke mate voorzien in de zienswijzen.

    Het Fietsplan beoogt een bijdrage te leveren aan de uitwerking van de Toekomstvisie. Op termijn kunnen de inwoners prettig en veilig hun bestemming per fiets bereiken en  de toeristen in de gemeente de landschappelijke variatie in De Wolden beter ontdekken. Het plan sluit bovendien aan bij landelijk en provinciaal beleid. De fietsmobiliteit (landelijk – provinciaal) dient te worden verbeterd. Het gebruik van de fiets in De Wolden moet logisch en aantrekkelijk worden voor de inwoners. Door goede voorzieningen (ontbrekende schakels en aanvullende maatregelen) te realiseren kan de aantrekkelijkheid van de fiets worden geoptimaliseerd. Plannen zijn mooi maar moeten concreet en realiseerbaar zijn. In het Fietsplan is daarom een ´activiteitenplan 2008´ opgenomen (H 6.2) daarin zijn concrete maatregelen benoemd om het Fietsplan in de eerstkomende jaren tot uitvoering te brengen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsplan 2008 gemeente De Wolden

Scroll naar boven