Zeven lessen uit de Stedelijke Mobiliteit - COVID-19

  • Soort:Notitie/verslag
  • Datum:05-10-2020
  • Startdatum:5-10-2020 09:25:00
Op 12 maart 2020 werden de eerste maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het virus onder controle te krijgen. Deze maatregelen hadden grote invloed op de mobiliteit in Nederland. Welke lessen kunnen wij hieruit halen?

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Op 12 maart 2020 werden de eerste maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het virus onder controle te krijgen. Deze maatregelen hadden grote invloed op de mobiliteit in Nederland. Maatregelen waren bijvoorbeeld: zelfs bij geringe klachten blijft u thuis, geen bijeenkomsten van meer dan honderd personen en werk zoveel mogelijk thuis. De week erop sloten alle horecagelegenheden en scholen. De mobiliteit nam als gevolg van deze maatregelen sterk af. Op het dieptepunt was het autoverkeer met 47% en het OV-gebruik met 87% gedaald ten opzichte van de periode voor de lockdown. In dezelfde periode zagen we ook dat mensen steeds vaker en verder gingen fietsen en wandelen, mede als gevolg van een forse toename van het zogenaamde “blokje om” om toch even naar buiten te kunnen. Na de eerste versoepelingen begin mei, waaronder het heropenen van de basisscholen, was de verwachting dat de algehele mobiliteit weer zou toenemen.
     
    Er zijn 7 lessen gedefinieerd uit deze eerste periode (maart-augustus 2020) van COVID-19 die mogelijk waardevolle inzichten geven bij eventuele aanscherping van de maatregelen in de toekomst, maar ook bij verdere versoepeling van de maatregelen. De lessen zijn gebaseerd op waarnemingen van het team Stedelijke Mobiliteit van het ministerie van IenW en het CROW.
  • We werken aan een nieuwe reactiemodule. Het plaatsen van reacties is daardoor tijdelijk uitgeschakeld.

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Zeven lessen uit de Stedelijke Mobiliteit - COVID-19

No data found
Scroll naar boven